000

پنجشنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۸۸

هر دم از این باغ بری می رسد ...

قبلا به موضوع سفر ( بخوانید فرار ) روحانیون به نجف اشاره کرده بودم (اینجا ) اما نمی دانستم این جماعت در حکومتی مستبد که از قتل کودکان هم دریغ نمی کند ، چگونه می خواهند دلارهای خود را به خارج انتقال دهند و از گزند باند رهبر در امان بمانند . البته با توجه به ریخت و پاش احمدی نژاد برای تثبیت موقعیت خود ، بعید نمی دانستم که شاید حکومت اسلامی به گروهی از روحانیونی که ساز مخالف میزنند اجازه خروج دهد اما خروج مبالغ هنگفت ارزی ، مطمئنا رژیم را با مشکلاتی مضاعف روبرو می کند و مسلما سربازان گمنام چماق بدست تمامی منافذ خروجی بانکی جهت انتقال ارز را به شدت کنترل می کنند تا فقط خودی ها ا جازه صدور " ارز " به امثال حسن نصراله و چاوز را داشته باشند .
این روزها خبر انتقال مبلغ 18/5 میلیارد دلار ( ارز و شش طلا ) به ترکیه باعث شده تا کارشناسان جهان در این رابطه واکنش نشان دهند . از جمله تحلیل رادیو فرانسه است :

"کارشناسان معتقدند که ٧٫٥ ميليارد دلار نمی تواند از نظام بانکی ايران به راحتی خارج شود، زيرا خروج اين حجم از دلار صدمات جدّی به نظام بانکی کشور وارد می آورد، از همين رو آنان می گويند که اين ميزان پول نمی توانسته در نظام بانکی کشور جريان داشته است. مهمتر از آن اما اين است که ٧٫٥ ميليارد دلار وجه نقد رقم اندکی نيست که يک نفر – حتا اگر تاجر بزرگی باشد – بتواند خود را مالک آن بداند.

يک کارشناس امور گمرکی ايران که نخواسته نامش فاش شود به روزنامۀ "اعتماد ملی" (به تاريخ ١٣ مرداد ١٣٨٨/٤ اوت ٢٠٠٩) گفته است : در اين شکی نيست که گنجينه و وجوه خارج شده از کشور قابل توجه و به ارزش ميلياردها دلار بوده است. اما تعجب آورتر از همه سکوت مسئولان سياسی و اقتصادی کشور و کادر ديپلماتيک ايران در ترکيه است، به ويژه اينکه مدعی مالکيت اين پول و طلاها خود را رسماً معرفی کرده است."

شاید بتوان با کنارهم قرار دادن این دو خبر ( سفر روحانیون به خارج و انتقال ارز و طلا به ترکیه ) به نتیجه ای مناسب رسید . بویژه آنکه در اواخر حکومت شاه هم شاهد خروج بی رویه ثروت ملی از کشور بودیم.

بد نیست اخباری مرتبط را هم مرور کنید :

ایلنا : کاهش 24 درصدی ذخایر طلای کشور !

اقتصادانه
: ذخیره ارزی ایران کجاست ؟

موجودي نقدي حساب ذخيره ارزي در پايان دي‌ماه 87 منفي 14.9 ميليارد دلار بوده است.

۲ نظر:

مجید گفت...

حال شما خوبه؟ اونایی که دارن میرن نجف، روحانیونِ مخالف وضعِ موجودند و رفتنشون به نجف یه حرکتِ اعتراضی است. به علاوه به قصد تضعیف حوزه قم و تقویت حوزه نجف این کار رو قصد دارن انجام بدن. اونا فرار نمیکنن، میخوان هجرت کنن. اون پول انقدر گنده است که فقط کسانی که الان قوه مجریه رو در دست دارن میتونن منتقلش کرده باشن.

فرهاد گفت...

مجید عزیز
اگر متن را می خواندید متوجه می شدید که منهم معتقدم روحانیون مخالف قصد خروج از کشور را دارند ، بدلیل همین مخالفت هم حکومت راضی به خروج آنهاست و اشاره هم کرده ام ارز خارج شده نمی توانسته از مسیر بانکی که از طریق اعمال قدرت سران رژیم صورت گرفته و آنها برای روز مبادا دست به این عمل زده اند و الا دیگران بجهت حضور سربازان گمنام چماقدار ، به این آشکاری جرات چنین کاری را ندارند.

Free counter and web stats