000

چهارشنبه، بهمن ۱۴، ۱۳۸۸

بس نیست اقای مرفاوی ؟!

استقلال تهران در بازی با رقیب دیرینه ، نتیجه را واگذار کرد .
هرگاه مرفاوی سکان هدایت استقلال را بدست گرفته ، با خیال واهی بی نیازی به مشاوره ، خود را از مشورت کارشناسان محروم ساخت . اما این بار کار را تمام کرد که با اخراج مربی بدنساز ، کار تخصصی بدنسازی بازیکنان را نیز بدست گرفت، اما !

چیدمان اولیه استقلال در بازی امروز با پرسپولیس نوید یک بازی تهاجمی از سوی استقلال را داشت ، حضور جانو آریو ، فرهاد مجیدی ، سیاوش اکبرپور ، سید صالحی و خسرو حیدری در خط هافبک و فوروارد ( تنها حسین کاظمی خاصیت دفاعی داشت ) حکایت از عزم مرفاوی برای پیروزی داشت . این ترکیب خیلی زود به نتیجه رسید و نیمه اول شاهد بازی قابل قبول و تهاجمی از سوی استقلال بودیم.
اما صرفنظر از نتیجه بازی ، از دقیقه 70 به بعد ، بازیکنان استقلال میل به بازی مستقیم پیدا کردند که نشانه بارز افت بدنی آنها بود . شاید در مقابله با تیم هایی که دفاع بسته دارند و بازی را از خط هافبک ( اصطلاحا ) می بندند ، یا به آفساید گیری روی می آورند ، این شیوه کارساز باشد اما در برابر پرسپولیسی که کناره ها خلوت و قابل نفوذ است و بازیکنان خط دفاعیش روی سرعت پا به توپ بازیکنان مهاجم دارای ضعف مفرط می باشند ، روش های مناسب تری برای نزدیک شدن به دروازه تیم قرمز پوش وجود دارد . این شیوه ( ارسال بلند و مستقیم ) برای این بازیکارساز نبود وبویژه آنکه توجه کنیم بجز سید صالحی ، دیگر مهاجمان استقلال ( مجیدی و برهانی ) از قدرت سرزنی و بازیسازی با ضربات سر برخوردار نیستند و توپ های ارسالی تنها حکم اهدای توپ به تیم مقابل را پیدا می کند .
گل فرهاد مجیدی هم بیش از آنکه حاصل تاکتیک تیمی و تکنیک فردی مجیدی باشد ، مدیون اشتباهات فردی خط دفاعی پرسپولیس بود .
نکته دیگر ، عدم حضور دفاع راست تخصصی در بین بازیکنان استقلال است . در این فصل ، خسرو حیدری یک خط به جلو رفته اما بازیکنی که بتواند در سیستم دلخواه مرفاوی ( 2-4-4 ) در این منطقه بازی کند ، وجود ندارد . پژمان منتظری غالبا نقش دفاع راست را بازی می کند . اصرار مرفاوی به استفاده از پژمان منتظری شاید تنها به دلیل قدرت سرزنی او باشد تا در هنگام جمع شدن خط دفاع ، وی در 18 قدم حاضر شده و توپهای ارسالی از جناحین را دفع کند ( به کمک دو مدافع دیگر خط میانی بیاید ) .
اما مسئله مهم اینجاست که سالهای بسیاری ست استقلال در دفع توپهای ارسالی از جناحین دچار مشکل است . اگرچه همواره استقلال در خط دفاعی از بازیکنان متبحر در استفاده از صربات سر بهره مند بوده ( و چه بسیار که این بازیکنان گلهای حساسی را نیز به نفع استقلال به ثمر رسانده اند ) اما با وجود همیشگی بازیکنان دفاعی بلند قامت و سرزن ، این تیم در مقابله با توپهای سانتر شده مشکل دارد .
این نقیصه را باید در ساختار دفاعی استقلال جستجو کرد . جایی که بازیکنان از یارگیری من تو من عاجزند و دروازه بان خروج های فاجعه آمیز دارد !

در این بازی توپهای ارسالی ( کلاه کج ) بارها فرصت گل در اختیار مهاجمین پرسپولیس قرار داد . حتی بازیکنی همچون هوار محمد که از قد و قامت بلندی هم برخوردار نیست ، در میان دروازه بان و دفاع های استقلال توپها را از درون منطقه 6 قدم به بیرون زد . در بازیهای پیشین هم شاهد بودیم بازیکنی چون سهراب انتظاری با وجود قامت کوتاه خود صربات سر را در حوالی نقطه پنالتی از آن خود می کرد و یا علی کریمی که برخلاف تکنیک ارزنده اش ، تبحری دز به ثمر رساندن ضربات سر ندارد ، بدون پرشی بلند ، دروازه استقلال را باز نموده .
مسئله تنها شکست در مقابل حریف دیرین نیست که حتی اگر هم چنین باشد ، درد کمی نخواهد بود اما ترس من در بازیهای آتی ست . با این کمبود قوای بدنی ، استقلال در مواجهه با تیم های جوانی که از حربه جنگندگی و دوندگی بالا برخوردار هستند هم راه به جایی نخواهد برد .
در یافت گل در دقایق پایانی ، همیشه از ویژگیهای استقلال بوده ، زمانی که تیم حریف بواسطه قدرت بدنی بالای بازیکنان استقلال و قدرت گردش توپ بین بازیکنان خودی ، به تدریج به تحلیل می رفت و بدلیل افت بدنی و تاثیر بر قوای فکری ، در منطقه دفاعی اشتباهات جبران ناپذیری را مرتکب می شد . درست مثل بازی امروز استقلال که بدلیل افت بدنی بازیکنان و بویژه کاظمی ( در این منطقه ) کریم باقری در پشت 18 قدم بدون آنکه کسی فضای او را تنگ کند یا بر او فشاری وارد آورد ، توانست از ضربات معروف و مهلک خود استفاده نماید .
تسلط پیروزی بر میانه زمین و ضعف استقلال در حفظ توپ و پاس سالم به یار خودی از آثار تمرینات بدنسازی و هوازی مربی تیم آبی پوشان بود .
آقای مرفاوی !
با خود عناد نورزید و بدنبال یک مربی شناخته شده بدنساز برای تیم باشید .
با خود و تیم بزرگ استقلال دشمنی نکنید و از مشاوره متخصصین استفاده کنید . امروز چه تعویضی یا تغییر تاکتیکی برای بدست گرفتن و کنترل بازی انجام دادید ؟
پرسپولیس سعی نمود با جمع شدن در زمین خود و پخش شدن در عرض زمین استقلال از فضاهای کناری بهره برد . شما برای مقابله با این حربه پرسپولیس چه کردید ؟
دفاع راست شما در نیمه دوم کجا بود ؟
کدام بازیکن مامور مهار باقری در میانه زمین خودی بود ؟ ( در نیمه اول حسین کاظمی این نقش را داشت اما در نیمه دوم و بواسطه تحلیل قدرت بدنی بازکنان آبی پوش ، پرسپولیس در این منطقه جولان می داد ) .
با شروع نیمه دوم تصور می کردم می توانید بازی را در دست بگیرید اما پس از دقیقه 70 دعا می کردم بتوان دروازه تیم محبوبم را از گزند حفظ کرد ، از شما که انتظاری نمی رفت !
مشکل اصلی شاید در جای دیگری ست . سالهاست استقلال و پرسپولیس جولانگاه ماموران اطلاعات برای کنترل مردم هوادار این دو تیم است . حضور افراد غیر ورزشی و تغییرات متعدد مدیریتی ، جایی برای اندیشه و برنامه دراز مدت باقی نگذاشته .
آشتیانی با بدست گرفتن مدیریت استقلال و حذف قلعه نویی نوید حضور مربی توانمند و با دانش تری نسبت به مربی پیشین داده بود ، اما برخلاف تصور عامه و کارشناسان ، دستیار را به مربی ترجیح داد تا چنین اوضاعی حاکم شود که در هر بازی بیش از تاکتیک تیمی ، بدنبال اشتباهات بازیکنان حریف باشیم.
بی انصافی ست اگر از نقش شانس در عدم نتیجه گیری تیم استقلال یادی نکنیم . پنالتی های سوخته و مصدومیت همیشگی جباری ، و نیز روانخواه و بیک زاده بخودی خود می تواند برای هر تیمی مشکل ساز باشد . اما مرفاوی بخوبی می دانست که باید در 3 تورنمنت شرکت کند . بازیکنان فعلی استقلال هم به گواهی کارشناسان فوتبال از سطحی بسیار بالا برخوردار هستند بگونه ای که شاید استقلال یکی از پرمهره ترین تیمهای لیگ باشد اما افسوس از هنر مربی در چیدمان بازیکنان و ایجاد سیستمی برای بهره حداکثری از توانایی آنها .
باید باور کنیم فوتبال امروز ، محتاج حضور مربیان با دانش و نترس ست ، اگر سیاستمداران اجازه دهند ورزش بدست افراد ورزشی و فوتبال بدست فوتبال شناسان اداره شود .
امروز باختیم شاید مدیران استقلال باور کنند این کادر فنی در حد توانایی های بازیکنان استقلال ، تعهدات مدیران و توقعات هواداران نیست .
امروز باختیم تا شاید مرفاوی بخود آید و بجای کمکهای بی خاصیت خود از متخصص بدنساز ، تئوریسین فوتبال و کارشناس ویژه تمرین دهی بهره برد .
اگر با تسبیح چرخاندن و دعای فرج خواندن ، نتیجه بازی بدلخواه تغییر می کرد ، مادر بزرگ خدا بیامرز من ، شایسته ترین فرد برای مربی گری تیم ملی بود !
پ . ن .
1. علی دایی هم امروز تسبیح را بکناری نهاده و سعی می کرد با علم ( نداشته اش ) تیمش را رهبری کند . انگار دایی تسبیح معروف خود را به نامجو سپرده بود !
2. دایی پس از بازی : باید با 4 گل اختلاف پیروز می شدیم ، هواداران کمک کنند استقلال بلند شود !
آقای دایی ، تو دیگه خفه ! وقتی شیر پیر میشه ، کرکس هم براش رجز می خونه !

۴ نظر:

حسین. امیریه گفت...

فرهاد جان از ورزش سیاسی که بنوعی برادر خلف سیاست دینیست که از هیچکدامشان انتظار معجزه هم نمیتوان داشت منکه سالهاست با آنکه تا بمیرم تاجی هستم با این ها کاری نداشته و ندارم مشکل مرفاوی نیست خانه از پای بست ویران است .

کریم پ گفت...

فرهاد جان اشکال نداره, مگه بار اولتونه!؟

فرهاد گفت...

حسین عزیز

در مورد عشق آبی ، استقلال همیشه محبوب چه بگویم که چه با من چه کرده ، در سرمای استخوان سوز برلین ، بعد از مدتها در بالکن ساعتی با دیش ور رفتم تا بتوانم جهت آنرا دوباره به سمت ایران برگردانم ، ریسیور گویا خراب شده ، تصاویر را منقطع دریافت می کردم ، آن روز از همسزم اجازه گرفتم تا در نبود بچه ها ، بتوانم پنجره ها را باز کنم و در خانه و هنگام تماشای بازی سیگتر بکشم ، هر دویمان یخ کردیم ! اما ... آخرش هم سوخت آنجا که نمی بایست می سوخت
درد اینجاست که مرفاوی اصلا در حد و اندازه های مربی گری تیم لیگ برتر نیست ، نوبت قبل هم که مربی بود ، تاکتیکی جز اوت های علیزاده نمی شناخت ... این تیم با این همه مهره باید با اختلاف قهرمان می شد ، .... امیدوارم استقلال روزی استقلال واقعی خود را از مدیران اطلاعاتی و غیر ورزشی بدست آورد

کریم عزیز
بله ، باید هم کری بخوانید ، فعلا که مرفاوی دقیقا در جهت نفع پرسپولیس قدم بر می دارد اما یادت باشه که علی دایی همیشه روزهای وال موفق ست و بعد از مدتی ( مثل زمانی که مربی سایپا و تیم ملی و حتی همین پرسپولیس بود ) دستش رو می شود و باختها شروع ، امیدوارم در بازی بعدی همدیگر را گم نکنیم !

کریم پ گفت...

همدیگر را گم نمیکنیم فرهاد عزیز. سری قبل کریم باقری گل زد اینبار علی دایی خودش میاید به آبی ها گل میزند!
آقا از محبتهات یک دنیا ممنون

Free counter and web stats