000

یکشنبه، مهر ۲۸، ۱۳۸۷

گفتگو با آقای منشه امیر

دوم و سوم ماه مه کنفرانسی پیرامون حقوق بشر در ایران ، تهدیدات ایران علیه اسرائیل و صلح جهانی در برلین برگزار شد .
از جمله شرکت کنندگان در این کنفرانس ، شخصیت برجسته اسرائیلی ، منشه امیر بود که دعوت رادیو تلویزیون ایرانیان ( در برلین ) را برای گفتگویی صریح و دوستانه پذیرفت .
متن خلاصه شده آن بدین شرح است :

فرهاد - جناب آقای منشه امیر ، ضمن خوشامد به برلین و تشکر بابت قبول دعوت تلویزیون ایرانیان در برلین ، ممنون میشم دلیل حضورتان در پایتخت آلمان را توضیح دهید .
منشه امیر - من دعوت شدم برای یک کنفرانس بین المللی که در برلین و پس از آن در وین برگزار خواهد شد و هدفش بررسی مشکلات و مسایلی هست که حکومت جمهوری اسلامی ایران در صحنه جهانی ایجاد کرده ، مانند مسائل حقوق بشر و موضوعات دیگری که به صلح ( منطقه و جهان ) مربوط می شود .
من بلافاصله پس از سخنرانی در برلین رهسپار وین خواهم شد .

فرهاد - شما از اسرائیل به برلین تشریف آوردید ، چیزی که برای من جالبه ، احساس ایرانیهای ساکن اسرائیل نسبت به فعالیتها ( شعارها ) و رفتار دولت ایران است .
منشه امیر - بطور کلی باید سخنان یک استاد غیر ایرانی دانشگاههای اسرائیل را برایتان نقل کنم ، پروفسور شائو شاکت ، ایشان گفته من در هیچیک از جوامع داخل اسرائیل ندیدهام که مثل ایرانی زادگان در این کشور اینهمه به فرهنگشان علاقمند باشند و گذشته خودشان را بیاد آورند و بر آن افتخار کنند.
رویهم رفته ایرانیان مقیم اسرائیل که اگر نوه ها و نتیجه ها ( ایرانی زادگان ) را به آنها اضافه کنیم رقمی معادل ربع میلیون نفر میشوند که بسیار به ایران و آنچه در ایران می گذرد علاقمندی زیادی نشان میدهند . فعالیتهای فرهنگی دارند (مثلا ) انجمن مولوی دارند ، شب بزرگداشت فردوسی برگزار می کنند ورویهم رفته بسیار به سنن و مراسم ایرانی وابسته هستند .

فرهاد - با توجه به این فعالیتهای فرهنگی که ایرانیها در اسرائیل انجام میدهند ، نظر عامه مردم اسرائیل نسبت ایرانی ها چیست .
بهرحال این فعالیتها که بنوعی تداعی کننده نام ایران و شعارهای رژیم میگردد ريا، آیا تاثری نمیگذارد روی مردم دیگر ، منظورم جوامع غیر ایرانی مقیم اسرائیل ....
منشه امیر - مسلما تاثیر می گذارد و بارها من ناچار شدم که در سخنرانیها در رویدادها و مراسم توضیح دهم که باید حساب ملت خوب ایران را از حساب رژیم کینه توز و فتنه گر ایران جدا کرد و این را بارها گفته ام و خوشبختانه تمام رهبران سیاسی اسرائیل این موضوع را حقیقتا می دانند و در پیامهای وزیر امورخارجه ، نخست وزیر و وزیردفاع اسرائیل بارها گفته شده که ما حساب ملت را جدا میدانیم از حساب حکومت ایران .
ما ملت ایران را نواده های کوروش بزرگ میدانیم که نه تنها یهودیان را از اسارت بابل آزاد کرد بلکه به آنها پول و امکانات مالی داد تا بیت المقدس یهود را دوباره بنا کنند .
بنابراین خیلی جالبه که دورانی بوده است که پادشاه دادگستر ایران می آید و به یهودیان کمک میکند که به سرزمین پدری شان برگردند و خانه مقدسشان را از نو بنا کنند و الآن ما شاهد رژیمی هستیم که می خواهد اسرائیل را نابود کند و یهودیان این کشور را به آلاسکا یا کانادا بفرستد !
فرهاد - حتی آلمان !
منشه امیر - بله ..

فرهاد - نکته دیگری که برای من جالبه این ست که کشور اسرائیل دائما در معرض تهدیدات قرار داره ، بخصوص گروههایی که در لبنان در همسایگی ( اسرائیل ) هستند و یا در داخل اسرائیل ، گروههایی که رخنه می کنند . چه احساسی دارند مردم اسرائیل از ترس دائمی که همیشه همراه آنهاست ، مثلا در خیابان ، هنگام عبور یا تردد ، ترس از اینکه هر آن احتمال داره بمبی منفجر بشه یا موشکی فرود بیاد... این احساس را چطور توصیف می کنید ..
منشه امیر - ببینید خیلی جالبه اگر من به شما بگویم که در اسرائیل هیچکس نمی ترسد و مردم عادت کرده اند .
مردم زندگی عادی را دنبال می کنند ، همین عید پسح که دو سه هفته پیش برگزار شد . صدها هزار نفر از مردم اسرائیل رفتند شمال ( کشور ) و در هتلها و مهمانسراها ... در پارکها مراسم عیدشان را برگزار کردند . یا تعطیلاتشان را به موقع می گذرانند با این احتمال که حزب اله لبنان ممکن ست حمله کند یا موشک بزند یا سازمانها تروریستی فلسطینی جنایتی را انجام دهند ...
مردم اسرائیل برایشان عادی شده و وقتی می بینیم که اسرائیلی ها بخوبی زندگی میکنند مثلا هر سال حدود یک سوم ملت اسرائیل برای گردش به خارج از کشور میروندبرای استفاده از تعطیلات سالیانه شان ...

فرهاد - یعنی می فرمائید درآمد سرانه مردم اسرائیل تا این حد بالاست که چنین امکانی را برای عموم مردم فراهم کرده ..
منشه امیر - بله ، شوربختانه باید بگویم ، باعث افتخار نیست اما درآمد سرانه سالیانه در اسرائیل معادل سرانه سالیانه همه کشورهای عرب است !
یعنی درآمد یک نفر از مردم عادی اسرائیل برابر است با مجموع درآمد های یکنفر از هر کشور عربی مثل مصر ، اردن ، سوریه و ...

فرهاد - مردم عادی ؟
منشه امیر - بله ، مردم عادی

فرهاد - من ابتدا سوال دارم که سوالهای بعدی در ارتباط با پاسخ شماست .
منشه امیر - خواهش می کنم .

فرهاد - چه تفاوتی بین قوم یهود و دین یهود ست . با توجه به اینکه سرزمین ربطی به اعتقادات ندارد و متعلق به مردمی ست که با توجه به پیشینه تاریخی بر آن زندگی کرده اند . الآن می بینیم که ادعا میشود این سرزمین متعلق به اسرائیلی هاست یا قوم یهود و ...
چه تفاوتی بین قوم یهود و دین یهود است ؟
منشه امیر - سپاسگزارم از این پرسش شما .
ببینید یهودیت شاید تنها باور دینی جهان باشد که دین و ملیت با هم درآمیخته . یکتا پرستی از سرزمین اسرائیل و توسط قوم یهود شروع شد بنابراین منی که مطلقا مذهبی نیستم ، بهیچوجه مذهبی نیستم ولی خودم را یهودی می دانم و خودم را دارای ملیت و فرهنگ یهود می بینم ..

فرهاد - یعنی جدا شدنی نیستند اینها از هم ؟
منشه امیر - ملیت و باور دینی با هم در هم آمیخته شده ، بنا براین کسی که به ملیت یهود اعتقاد دارد این اعتقاد را دارد که یهودیها مانند ایرانیها ، فرانسوی ها و اقوام و ملتهای دیگر باید سرزمین خودشان را داشته باشند که بتوانند فرهنگ خودشان را در آن سرزمین بطور مستقل ایجاد کنند .

فرهاد - نامه های زیادی برای ما رسیده ، نامه های زیادی ارسال کرده اند که هنوز دست ما نرسیده !! اما میرسد !
یکی از دوستان با ای میل مطلبی برای ما فرستاده که آقای پاسدار یک هفته دنبالش بود که چرا نمیرسد ، آخرش معلوم شد که این دوست عزیز ای میلش را با پست فرستاده ، یعنی رفته اداره پست ، مسئول پست پرسیده نامه تان را هوایی بفرستم یا زمینی.
دوست ما گفته الکترونیکی !!
سوالی که ایشان مطرح کرده اند این است که علاقمند هستم به اسرائیل بروم و ساکن اسرائیل بشم و دین یهود را قبول کنم . حتی عنوان نموده بعضی شرایط را احراز نموده مثل ریش بلند و کلاه مخصوص و کت بلند و غیره ..
حالا از شما راهنمایی خواسته که چطور می توانند افرادی خارج از قوم یهود ، یهودی شوند .
چون برداشت من از سخنان شما این است که خارج از قوم یهود نمی توانند یهودی شوند .
منشه امیر - ما در سایت وزارت خارجه اسرائیل به زبان فارسی ( سایت همدمی ) و در رادیو اسرائیل با این پرسشها زیاد برخورد می کنیم .
ببینید ورود یهودیان و استقرار یهودیان در اسرائیل آزاد ست ولی یهودی شدن کار ساده ای نیست . میشود یهودی شد ولی یهودیت بر خلاف اسلام و دین مسیحیت ، یک باور میسیونری نیست که افراد ببینند چه کسانی استعداد بیشتری برای پیوستن دارند .
به یهودیت گرویدن باید قلبی باشد و یک دوره را بگذرانند و با قوانین یهودیت آشنا شوند . آن قوانین را از صمیم قلب بپذیرند و آنها را رعایت کنند . آنموقع یهودی خواهند شد .
آسان نیست مثل مسیحیت ، غسل تعمید بدهند یا شهادتین بگویند ... و تمام شد !
هر سال هزاران نفر میآیند و یهودی می شوند و باید یک کلاس مخصوص بگذرانند . دست کم یک سال طول می کشد . باید فردی که تائید می کند که آمدن و یهودی شدن این فرد از روی احساس قلبیه و نه برای گرفتن امتیازات .
ثلا اگر کسی عاشق یک دختر یهودی شود و بخواهد یهودی شود ، سختگیری بیشتری می کنند .

فرهاد - جامعه ایرانی را وقتی در خارج از کشور دنبال می کنیم می بینیم که تقریبا یک دولت ایرانی در خارج از کشور داریم ، هر وزارتخانه ای در کشوری قرار گرفته .
بطور مثال ، روسای جمهور و نخست وزیران در فرانسه ساکن هستند . وزارت ارشاد یا همان فرهنگ سابق ، در امریکا و بویژه در لس آنجلس تشکیل شده و هنرمندان در آنجا فعالیت می کنند . جام جم هم که به همت آقای پاسدار در برلین فعالیت دارد .وزارت مسکن در دبی مستقر است و ایرانیان در آنجچا به خانه سازی و خرید و فروش ملک مشغولند . در استرالیا وزارت کشاورزی ایرانی فعال است و ایرانیهای آنجا کشاورزی می کنند ...
ایرانیهای ساکن اسرائیل بیشتر چه نوع فعالیتی را دنبال می کنند ؟
منشه امیر - می توانم بگویم که از میان این 250 هزار ایرانی که ارزیابی کرده ام ، به همه نوع مشاغل پرداخته اند ، رئیس جمهورمان ایرانی زاده بود که در یزد زاده شده .
وزیر دفاعمان اهل رشت و تهران بود . فرمانده نیروی هوایی اسرائیل پدرش اهل اصفهان بود .فرمانده نیروی هوایی ، پدرش شیرازی بود .
یکی از بهترین خوانندگان اسرائیل در اصفهان زاده شده ، خانم ریتا . و افراد دیگر ...
در همه رشته ها وزمینه ها ایرانی ها بکار مشغولند ولی در یک کلام ، در اسرائیل مشهور است که ایرانی ها تجار خوبی هستند و خیلی هم موفق !

فرهاد - البته ایرانی ها در همه تجار خوبی هستند !
منشه امیر - بله .

ادامه گفتگو که البته شامل مطالب بسیار مهمتری ست در نوبتی دیگر درج میشود .

۱ نظر:

ناشناس گفت...

درود فرهاد گرامی
بسـیار جالب و خـواندنی

شاد باشی
کـیانوش

Free counter and web stats