000

یکشنبه، دی ۲۹، ۱۳۸۷

پاسخی به منشه امیر عزیز

آقای منشه امیر گویا در تفسیر سیاسی هفته خود ، در سایت وزارت امور خارجه اسراییل ، بخش فارسی (اینجا هم درج شده ) در پاسخ به مطلب " صد رحمت به تروریستها " به نکاتی اشاره نموده که تصور میکنم بدلیل تعجیل در نوشتار ، کمی از جاده انصاف دور شده باشند.
البته ایشان به نام من یا وبلاگ اشاره ای ننموده اما آنچه باعث شد تا (حد اقل قسمتی ) از مقاله این بزرگوار را پاسخ به مطلب مورد اشاره در وبلاگم فرض کنم ، عباراتی ست که مستقیما از مطلب " صد رحمت به تروریستها " انتخاب شده ، بعنوان نمونه :
"یک «روشنفکر ایرانی» در نوشتار خود، پس از آن که با ارائه آمار دروغین و استدلال های جعلی، اسرائیل را مسؤول خون ریزی در منطقه و جان باختن زن و کودک فلسطینی معرفی می کند، در پایان می نویسد: اسرائیل، سپاسگزارم که به من کمک کردی از تو متنفرشوم! "
" آن فرد دروغگو که ادعا می کند در آن هشت سال تنها دو اسرائیلی کشته شده اند، برای اثبات این سخن نادرست، به دروغ دیگری متوسل می شود و این آمار جعلی را از قول جیمی کارتر نقل می کند."
"آن یک، گستاخی را به آنجا می رساند که تلفات در غزه را با هولوکاست برابر می داند و به بهانه دلسوزی نسبت به جان انسانها، فریاد اعتراض برمی آورد."

من منشه امیر عزیز را درک می کنم ، متاسفانه این بزرگوار گویی خود را مسئول و متعهد میداند تا در قبال هراقدام دولت اسراییل ، از این حکومت پشتیبانی کند ، در حالی که می توانست گاهی اوقات ، بعضی امور را نیز از دید تحلیل منطقی ، به نقد کشاند ، همان کاری که روزنامه اسراییلی هاآرتص انجام داد و مطمئنا نه تنها چیزی از ابهت دولت اسراییل نکاست که بر اعتبار دموکراسی و منطق یهودیان ساکن اسراییل بسیار افزوده ست.
مقاله آقای منشه امیر بسیار متفاوت با آنی ست که من از ایشان در ذهن داشتم ( والبته دارم ) ، فردی بسیار صبور و منطقی .
بهرحال هرچند از دید ایشان دروغگویی هستم که گستاخی را تا بدانجا رسانده ام که برای اثبات خشونت و جنایت دولت اسراییل در غزه ، متوسل به ارائه آمار دروغین شده ام ، اما از نظر من زمینه بحث در این بستر بسیار مناسب و راهگشا خواهد بود بویژه آنکه نظر همه منتقدین جنگ در غزه ، به سوی مردم بی گناه و کودکان است .

ابتدا بایستی نسبت به مواردی که آقای منشه امیر به آنها اشاره نموده ، توضیحی ارائه دهم :
1. آماری که ایشان مدعی شده اند به دروغ به جیمی کارتر نسبت داده ام ، از سایت " رادیو فردا " وام گرفته شده و به صراحت از قول جیمی کارتر عنوان شده که در مدت هفت سال موشک پرانی حماس به اسراییل ، تنها 3 نفر کشته شده اند .
هرچند در هیچ جمله ای در نوشته ام ، به صرف تعداد کم کشته شدگان ، از جنایت حماس و ترور کور آنها نه تنها حمایتی نشده ، که به صراحت ، به دلیل تلاش کور برای قتل انسانهای بی گناه ( در اسراییل ) ، آنها را جنایتکار و تروریست دانسته و میدانم .
2. ایشان آورده اند که تلفات در هولوکاست و غزه را برابر دانسته ام .
امیدوارم این اشتباه از سوی ایشان سهوی باشد ، من آورده ام که اگر اسراییل بدلیل هولوکاست مظلوم بود ، بجهت غزه منفور شده ، که ایشان هم به اعتراض گسترده علیه کشتار در غزه اعتراف نموده اند . بدیهی ست جمعیت ساکن غزه ، حتی با توجه به تراکم بالای آنجا ، هرگز به تعداد یهودیان قربانی در هولوکاست نیست ، چه رسد به کشته شدگان آنها در جنگ غزه .
انتقاد من متوجه قتل مردم و بخصوص کودکان بی دفاع ساکن غزه بوده و از این بابت ( حمایت از مردم بی گناه ، بویژه زنان و کودکان ) بر خود می بالم و هراسی نیست اگر مرا دروغگو و چپ گرا بخوانند و یا هر برچسب ناچسب دیگری را حواله ام دهند .
3. در مورد جمله " اسراییل عزیز ممنونم که به من کمک کردی از تو متنفر شوم " ، تصور میکنم بهتر است این بزرگوار مطلب را دوباره بخوانند ، هیچ فرد انسان دوستی نمی تواند از قتل و کشتار حمایت کند .
اینکه در مناطق دیگر هم مردم بی گناه به قتل میرسند ، حرفی ست صحیح ، اما آیا به صرف جنایت دولتی و ارتشی علیه کودکان ، این مجوز به دیگران هم داده می شود تا در حوزه تحت کنترل خود چنین کنند و چنان نمایند ، و هرکه بد گفت ، حواله اش دهد که تو قبلا باید به آنها اعتراض می کردی ؟(البته در مورد قتل مردم چچن هم در مطلبی حمایت ایران از دولت روسیه را ناموجه و غیر انسانی توصیف کرده بودم ) .
انتظار از دولت اسراییل که شما بر جنبه های دموکراسی ، مردمی و انسان دوستانه آن تاکید دارید ، بیش از اینهاست .
در فرصتی که به یمن تلویزیون ایرانیان در برلین برایم فراهم آورده شد ، از نزدیک با شما گفتگویی انجام دادم در آن گفتگو (که نوار آن موجود است ) از شما پرسیدم ، چه میکنند مردم اسراییل در شرایطی که هر آن انتظار دارند بمبی و موشکی منفجر شود.
شما پاسخ دادید مردم اسراییل با این وضعیت کنار آمده اند و اصلا ترسی بابت ترورها و انفجار بمب ها احساس نمی کنند و تمامی مردم شهرها با آرامش به زندگی عادی مشغولند .
اما در مقاله خود با تاکید بسیار شرایط تلخی که حماس برای مردم اسراییل بوجود آورده را به نقد کشیده اید.
قطعا هیچکس نمی تواند از برهم زدن امنیت مردم عادی حمایت کند ، در این مورد فرقی بین مردم اسراییل یا فلسطینی های ساکن آن ویا مردم ایران و آلمان و امریکا و .. نیست .
اشاره من به این قسمت از مقاله شما فقط و فقط به جهت آن است که بگویم برادر عزیز ، نباید واقعیت ها را آنگونه که مناسب حال ست و زمان اقتضا میکند ، دگرگون کنیم ، و الا بر هم زدن آرامش خاطر کودک اسراییلی هم همان اندازه مرا آشفته می کند که گریه کودک ایرانی دلم را به درد می آورد ، درست به همان اندازه که دیدن عکس کودکان زخمی و کشته شده در غزه اشک به چشمانم می آورد .

کودکان آسیب پذیر ( با هر ملیتی ) هیچ گناهی ندارند مگر اینکه در کنار یا همسایگی کسانی زندگی می کنند که زندگی را حقی عمومی تلقی نمی کنند . کودکان به دلخواه خود به این جهان نیامده اند و به درخواست خود در منطقه ای ساکن نشده اند .
کاش کودکان را بیش از سیاست دوست می داشتیم ، بیش از مسئولیتها و تعهدات خود و حتی بیش از خود .

۱۲ نظر:

مانی خان گفت...

Sunday, January 18, 2009
طفل غزه

مه گرفته تمام جهان را
رنگها جمله خاکستری شد

صلح بیمار بمب است و موشک
در فلسطین کنون بستری شد

گشت حماس مانند ویروس
خود چه ویروس دردسری شد

صهیونیستا بهانه گرفتند
جنگ شد جنگ خر تو خری شد

دست، حماس داده به صهیون
اتحادی که چون نشتری شد

طفل بیچاره ی غزه میسوخت
پشت او زخمی خنجری شد

رهبری سر نهاده به بالش
او فدای سر رهبری شد

مانی خان گفت...

فرهاد جان این صهیونیست ها مثل گربه مرتضی علی میمانند هر طور بندازیدشان با چهار دست و پا پائین میایند

شش میلیون را بگو پنج میلیون و نهصد و نود و نه نفر میخواهند شکمت را پاره کنند مثل اینکه یکی انجا ایستاده بوده و میشمرده مگر اینکه کار خودشان بوده که امارش را دقیق دارند البته در این مورد شایعاتی و نوشته هائی مستند وجود دارد

ناشناس گفت...

فرهاد جان واقعا از برخورد این شخض متاسف شدم با آنکه از اشخاصی چون او انتظاری جز این نمیتوان داشت باید اعتراف کنم که سلسله مصاحبهایت را با اشخاص گوش کرده و در تمامی آنها هم امتنان خودرا به اطلاعت رساندم جز با او که نگاه نکردم چرا چند وقتی قبل از نسل کشی فعلی صدای او و تحلیل های بیشرمانه وی مرا دچار ناراحتی عصبی میکرددر هر صورت میدانم تو هم مانند من حساب مردم اسراییل را با حکومتش جدا میدانی و فریادت هم برای صلح و آشتی در دنیاست .

ناشناس گفت...

درود فرهاد عزیز

من حقیقتاً وکیل و وصی آین آقا نیستم در کل هم آدم متعصبی نیستم اما تا اونجا که من گفتگو هاتون رو دنبال کردم و الان هم مقالاتی که درباره شون نوشته شده رو دنبال کردم برداشتم این بوده

اشاره آقای منشه امیر به "دروغگوئی" که نوشته بر میگرده به نویسنده گزارش چاپ شده در رادیو فردا نه به تو

در جای دیگه هم که نوشته کشته شدگان هولوکاست با جنگ غزه برابر حساب شدن باز اشاره اش مشخصاً به مقاله دیگه است (توی مقاله عیناً نوشته "دیگری")ـ

تنها موردی که اشاره صحبتش به پست تو بر میگرده... موضوع تنفر از اسرائیل هستش

اوه.. من باید برم
ببخشید که فضولی کردم ونصفه هم موند

کیانوش

ناشناس گفت...

ببخشید، من برگشتم

... تنها موردی که از دید من(این رو کامنت قبلی یادم رفت بنویسم) اشاره صحبتش مستقیماً به پست تو بر میگرده.. موضوع تنفر از اسرائیل هستش که اونجا اشاره کرده "یک روشنفکر ایرانی"
در عین حال خاطرم میاد(چون مصاحبه مال چندین هفته پیش است و ممکنه من الان اشتباه کنم ولی خوب میشه رفت دوباره مصاحبه رو دید) که سوالی که آقای منشه امیر در پاسخش بهت گفت که مردم به این وضعیت دیگه عادت کرده اند.... در رابطه با بمب گذاری های گاه و بیگاه در اسرائیل بود که خب با جنگ هرروزه خیلی فرق داره
..
حالا
اینها که نوشتم اصلاً به این معنی نیست که تو اشتباه می کنی.. شاید برداشت مــن درست نبوده! اصراری به صحت برداشتم از ماجرا ندارم. ولی فکر کردم جریان رو از دید خـودم که موضوع رو دنبال کردم،اینجا بنویسـم شاید برات جالب باشه که شخص دیگه چه برداشتی از این مطالب داشته

من معتقدم کمتر کسی هست که یک آدم نرمال باشه و از جنگ و کشتار بـدش نیاد و تقبیحش نکنه.حقیقت اینه که جـنگ بده، کشتن آدمها بـده، زیاده خواهی و حق دیگران رو پایمال کردن درست نیست، از طرف هرکسی که میخواد باشه

در عین حال واقعیت اینه که تمام این چیزهای بد و ناپسند در دنیا بوده، هست و خواهد بود...(حقیقت با واقعیت حتما نباید یکی باشه) تا وقتی هم که اینجور باشه(که عقل من میگه متأسفانه همیشه همینجوری خواهد موند) توی هیچ دعوا و جنگی حـلوا پخش نمی کـنند. اگه با یکی جنگ و دعوامون بشه تمام قدرتمون رو برای پیروز شدن در این دعوا بکار می بریم،طرف مقابل هم اگه بتونه خیلی بدتر تلافی می کنه...

متأسفم که انسانها اینطوری هستند، ولی ....!!

خب، این کامنتم هم یه ایمیل شد.

شاد باشی

کیانوش

ناشناس گفت...

پ . ن
بـبین نصفه نصفه کامنت نوشتن این میشه ها... در رابطه با اون قسمت که اشاره به مطلب وبلاگ تـو هسـت البته قبول دارم که آقای منشه امیر جانب انصاف رو رعایت نکرده!! آمار و استدلال دروغین زمانی ارائه میشه که نویسنده خودش منبع تهیه آمار باشه و این انتظار از کسی مثل آقای امیر میرفت که به این موضوع کاملاً واقف باشه

راستی
توی مقاله عیناً نوشته "آن یک" نه "دیگری" هرچند که معنی یکسان دارند اما دیدم چون نوشتم عیناًنوشته.... باید تصحیح کنم

کیانوش

ناشناس گفت...

ممنون کیانوش عزیز از اینهمه دقت و حوصله و علاقه
من اصلا و ابدا از کسی دلگیر نیستم ، همانطور که من نظرم را گفته ام ، دیگران هم حق دارند قضیه را از دید خودشان ببینند و تعریف خود را بیان کنند
من فقط و فقط از کودکان گفتم . کشتن کودکان و زنان (مردم عادی) با این حجم ، تصور نمی کنم قابل دفاع باشه .
راستی مدتی ست وبلاگی را می بینم که نام وبلاگ قبلیت را داره و نوع نگارش(ادبیات) هم تقریبا مثل قلم خودته ، نکنه باز قلم بدست گرفتی اما بی سر و صدا
دختر گلت را ببوس و بگو متاسفم که باز هم صبح ها نیمه شب ست و باید در تاریکی به مدرسه بره

ناشناس گفت...

می دونم فرهاد جان، بعد از اینهمه سال که تورو می شناسم با خیال راحت نظرم رو برات نوشتم چون تورو آدم روشن و فهمیده ای میشناسم که برای دیگران به اندازه خودش حق و حقوق قائله

آدرس این وبلاگی که میگی چیه؟ آدرس وبلاگ مـن
tarannomm
بود با دوتا میم

دخترم هم سلام داره و هنوز سختشه صبح زود بیدار بشه و از خونه بره بیرون

شاد باشی

کـیانوش

ناشناس گفت...

کیانوش گرامی
وبلاگ نو مبارک ، اما چرا نمی نویسی
http://farhadheyrani.blogspot.com/

ناشناس گفت...

آقای منشه امیر سالها کارمند دولت اسراییل بوده و این طبیعی است که از دولت اسراییل دفاع کند. من که تا به حال ندیدم از دولت اسراییل انتقاد کرده باشد و نظرات منصافانه ای نسبت به مسائل حمله اسراییل به بی گناهان فلسطینی داشته باشند، ایشان بسیار محافظه کار هستند و نظراتی برای دفاع از دولت اسراییل دارند تا از حقیقت وگرنه دولت اسراییل ایشان را سالها برای مأموریت خطیر اطلاع رسانی های بخش فارسی انتخاب نمیکرد

Unknown گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
ناشناس گفت...

آقای منشه امیر سالها کارمند دولت اسراییل بوده و این طبیعی است که از دولت اسراییل دفاع کند. من که تا به حال ندیدم از دولت اسراییل انتقاد کرده باشد و نظرات منصافانه ای نسبت به مسائل حمله اسراییل به بی گناهان فلسطینی داشته باشند، ایشان بسیار محافظه کار هستند و نظراتی برای دفاع از دولت اسراییل دارند تا از حقیقت وگرنه دولت اسراییل ایشان را سالها برای مأموریت خطیر اطلاع رسانی های بخش فارسی انتخاب نمیکرد

Free counter and web stats