000

جمعه، شهریور ۱۵، ۱۳۸۷

من تلاش خود را کردم !

آبی‌ ناتان، وصیت کرد که روی سنگ قبرش واژه عبری "نی سی تی" را بنویسند که معنای آن چنین است: "من، تلاش خودم را کردم " .
شامگاه چهارشنبه بیست و هفتم ماه اگوست سال ۲۰۰۸ میلادی: "آبی ناتان" اسرائیلی ایرانی الاصل و از شاخص‌ترین پایه‌گذاران جنبش صلح خاورمیانه، در تل‌آویو دیده بر جهان فرو بست. آبی ناتان، در سال ۱۹۲۷ در ایران زاده شد، در هندوستان قد برافراشت و بعدها به اسرائیل مهاجرت کرد و شغل خلبانی را برگزید.
نام آبی، زمانی در سراسر جهان به صفحه نخست روزنامه‌های معتبر راه یافت، که در سال ۱۹۶۶، یعنی درست یک سال پیش از جنگ شش روزه اسرائيل و اعراب، با یک هواپیمای کوچک شخصی به مصر پرواز کرد و به دیدار جمال عبدالناصر شتافت. خلبان جوان اسرائیلی، می‌خواست با این حرکت جسورانه، مصر و اسرائیل را مجبور به آغاز مذاکرات صلح کند، اما این رویای انسانی تحقق نیافت و یک سال بعد، جنگنده‌های اسرائيلی فرودگاه قاهره را بمباران کردند و تمام هواپیماهای نظامی این کشور را از حرکت باز داشتند. پس از آن، جنگ شش روزه‌ای ادامه یافت که آثار مخرب آن هنوز مناسبات اسرائیل و جهان عرب را رها نکرده است.
مقامات مصری، با خلبان جسور اسرائيلی و ایرانی‌تبار، برخوردی محترمانه پیش گرفتند و او را به اسرائيل بازگرداندند. همین حرکت، آبی ناتان را، به مظهر جنبش صلح اسرائيل تبدیل کرد. او، یکبار دیگر نیز اقدام به پروازی غیرمجاز کرد و از سوی دادگستری اسرائیل به ۴۰ روز زندان محکوم شد. پس از این دوران، آبی، یک فرستنده رادیوئی به نام "صدای صلح" ایجاد کرد که محل استقرار آن، یک کشتی مستقر در آب‌های نزدیک به تل‌آویو بود. برنامه ‌های این فرستنده رادیوئی را، آمیزه ‌ای از موسیقی پاپ و پیام‌های صلح و دوستی تشکیل می‌داد. تا بیست سال بعد نیز، این رادیو، محبوب‌ جوانان اسرائیل و کشورهای عربی همسایه آن بود.
آبی ناتان، دو بار ازدواج کرد و از خود یک دختر به یادگار گذاشت. او، هنگام مرگ ۸۱ سال داشت. اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل، در ستایش ناتان، از او به عنوان یکی از تعیین‌کننده ‌ترین پاسداران انسان‌گرائی نام برد. از مرگ آبی، اعراب هواخواه صلح همانقدر متاثر شدند که اسرائيلی‌ های مخالف جنگ و تنش. آبی ناتان، دو هفته پس از مرگ محمود درویش شاعر پرآوازه فلسطینی، با جهان بدرود گفت. این دو، هرچند که در دو جهان متفاوت زیستند، اما در تمام دوران زندگی خود، به افقی یکسان چشم دوخته بودند: صلح به جای جنگ، آبادانی به جای ویرانی، مهر به جای نفرت و انسانیت به جای ستم.
برگرفته از شهروند .

۵ نظر:

ناشناس گفت...

این بنده خدا درست بوده کارش ولی سیاستمداران امروزی دنیا به حرفش کوش ندادند!!!

Unknown گفت...

امیدوارم روانش شاد و یادش همواره زنده و گرامی باد!
انسان هایی چون ایشان ارزشی برابر با فرهنگ و تاریخ چند صد ساله یک ملت دارند.

راستی از لینکی که از وبلاگم در بلاگ نیوز گذاشتید سپاسگذارم.

عمو اروند گفت...

ممنون از آکاهی رسانیدنت! من نمی‌شناختمش. در بالاترین بهت لینک دادم.

ناشناس گفت...

سلام دوست من شما چند بار زحمت کشیدی و از من دیدن کردی ممنونم دو - سه مطلب دیگر هم دارم ببین اگر مناسب دیدی برای بالاترین بفرست ..خودخواهی شد !!عذر می خواهم چه باید کرد آماتوری همینه !!!

ناشناس گفت...

سلام دوست من شما چند بار زحمت کشیدی و از من دیدن کردی ممنونم دو - سه مطلب دیگر هم دارم اگر مناسب دیدی برای بالاترین بفرست ..خودخواهی شد !!عذر می خواهم چه باید کرد آماتوری همینه !!shahiniviews.blogfa.com

Free counter and web stats