000

جمعه، خرداد ۱۶، ۱۳۹۳

جام جهانی ، بازی جوانمردانه یا سیاستمدارانه ؟!

جام جهانی آغاز خواهد شد ، بزرگترین رویداد ورزشی جهان !
سالها برنامه ریزی ، خرج های کلان ، تمرینات سخت ، 4 سال انتظار ... و حالا کابوسی تلخ از نتایجی که گاه به خشم ملتی می انجامد وبسیاری را قربانی می کند .
....
با توجه به گروه بندی تیمها و طبیعتا دیدار تیم های صعود کننده به مرحله بعد ، بنظر میرسد راه صعود تیمها مدعی به فینال چنان یکسان نخواهد بود .
بر روی کاغذ ( و بدون درنظر گرفتن شگفتی های جام ) می توان به ساددگی دریافت که مثلا راه برزیل به فینال سخت تر از راه آرژانتین ست . برزیل قاعدتا بعنوان تیم اول گروه خود صعود خواهد کرد تا در مرحله بعدی به دیدار تیم اول گروه B برود ، جایی که هلند و اسپانیا مدعیان جدی این گروه هستند . تصور من این ست که هلند بعنوان تیم اول و اسپانیا بعنوان تیم دوم گروه B به مرحله بعدی می رسند . این بدان معنی ست که برزیل در اولین دیدار مرحله دوم بازی ها به مقابله با اسپانیا ( شاید هم هلند ) خواهد رفت ، دیداری که در هر صورت بسیار سنگین خواهد بود .
به احتمال قوی برزیل پیروز این بازی خواهد بود اما در دیدار بعدی  ( احتمالا ) با ایتالیا یا اروگوئه روبرو می شود و به فرض غلبه بر این حریف تازه به دیدار آلمان خواهد رفت و باز به فرض پیروزی در این مسابقه نفس گیر ، باید خود را برای فینال آماده کند !
البته همه اینها به شرطی ست که آلمان در گروه خود بعنوان تیم اول صعود نماید و برابر تیم های کره یا بلژیک ( تیم دوم گروه H ) و نیز  برنده بازی بوسنی و سوییس نیز فاتح مسابقه باشد ، کاری که حداقل بر روی کاغذ از آلمان ساخته ست .
از سوی دیگر هلند ( یا اسپانیا ، بعنوان تیم اول گروه B ) به دیدار تیم دوم گروه آ خواهد رفت . صرفنظر از اینکه چه تیمی بعنوان تیم دوم گروه A به مرحله بعدی برسد ( مکزیک ، کرواسی یا کامرون ) قاعدتا تیم نخست گروه B ( اسپانیا یا هلند ) قادر خواهد بود تا پیروز مسابقه باشد.
آرژانتین ( بعنوان تیم نخست گروه F ) ابتدا به دیدار فرانسه ( تیم دوم گروه E ) رفته و سپس باید  برنده بازی پرتغال و روسیه را از سر راه بردارد.
به هر حال می توان نتیجه گرفت که آرژانتین یا پرتغال نیمه نهایی خواهند رسید تا با اسپانیا ( یا هلند ) مقابله کنند .
حال در نظر بگیریم برزیلی که خسته از سه دیدار سخت به فینال رسیده باید یا با آرژانتینی که فقط دو دیدار سخت داشته روبرو شود یا اسپانیا ( هلند) فقط با یک دیدار نفس گیر .
طبیعتا اخطارها ، اخراج ها ، خستگی و مصدومیت های بازیکنان که ناشی از دیدارها سنگین ست در نتیجه بازیها تاثیر گذار خواهد بود .
با توجه به موارد ذکر شده ، باید قبول کرد که برزیل برای فتح جام ، کاری بس دشوار خواهد داشت.اما مطمئن هستم غرور برزیلی ها هرگز به آنها اجازه نخواهد داد تا سیاستمداری را جایگزین بازی های جوانمردانه کنند .
در این میان وضعیت در گروه B بگونه ای  ست که چاره ای جز بازی جوانمردانه ندارند . تیم های هلند و اسپانیا مسلما تمامی تلاش خود را بکار خواهند بست تا سرگروه شوند چرا که تیم دوم این گروه راهی جز غلبه بر برزیل نخواهد داشت ، درصورتی که راه تیم اول تا نیمه نهایی بسیار هموار خواهد بود.
آرژانتین هم طبیعتا آرزو می کند تا تیم اول گروه خود باشد تا از روبرویی با آلمان و برزیل ( حداقل تا فینال )  پرهیز نماید.
اما در مورد تیم های گروه C ، E و G چطور ؟ آیا می توان به بازی جوانمردانه تیم های مدعی این گروه ها هم خوش بین بود ؟
 آیا تیم های دیگر نیز بدون توجه به بازی های مرحله بعدی ، تلاش می کنند تا در مرحله اول تمامی امتیاز های ممکن را کسب کنند ؟
آیا آلمان ترجیح نخواهد داد بعنوان تیم دوم گروه خود صعود کند تا بجای دیدار با برزیل ، به مصاف آرژانتینی برود که سالهاست بازیکنانش ( حتی مسی ) در قالب تیم ملی نتوانسته اند بازیهای خوب خود در تیم های باشگاهی شان را تکرار کنند ؟
براستی اگر شما سرمربی یکی از تیم های مدعی بودید ، ترجیح می دادید رو به بازی جوانمردانه آورید ، حتی به قیمت حذف زودرس در مرحله دوم یا با کمی سیاستمداری ، شانس خود را برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی و حتی فینال ، افزایش دهید ؟

هیچ نظری موجود نیست:

Free counter and web stats