000

دوشنبه، شهریور ۱۵، ۱۳۸۹

مصاحبه با داریوش همایون ، از حزب مشروطه تا جنبش سبز

داریوش همایون تاریخ زنده معاصر ایران ست . رایزن حزب مشروطه را در جریان هشتمین کنگره حزب مشروطه در برلین ملاقات کردیم . متاسفانه بدلیل وقت بسیار کم نتوانستم تمام سوالات خود را با او در میان بگذارم .
مثلا وقتی در مورد تاکید حزب مشروطه بر" رضا پهلوی " بعنوان پادشاه نظام آتی ایران از او سوال کردم ، دلم می خواست به او بگویم به فرض که مردم ایران تن به نظامی مشروطه دهند و پادشاهی را بخواهند بعنوان سمبل تمامیت ارضی کشور بر تخت بنشانند ، چرا این فرد رضا پهلوی باشد و چرا نباید ( تنها بعنوان یک پیشنهاد ) دختر خانواده فروهر بعنوان ملکه انتخاب شود که خانواده اش زجر کشیده هر دو رژیم هستند و یا مادر سهراب اعرابی که هم پسرش در راه احقاق خواسته های مردم شهید شده و هم خودش پا به پای مردم در مقابل حکومت ظلم ایستاده و یا .... .
دوست داشتم از او بپرسم به چه دلیل بر خانواده پهلوی برای سمبل تمامیت ارضی ایران اصرار دارید در حالی که در زمان محمد رضا شاه فقید ، بحرین از ایران جدا شد و این نقض آنی ست که شما تمامیت ارضی ایران می خوانید ، دوست داشتم سوال های بسیاری را با او در میان بگذارم اما .... .
داریوش همایون بعنوان یک نوع ایده سیاسی حضوری موثر در تبیین وضعیت امروز جامعه ایران و نقد اندیشه های سیاسی دارد .
با وجودی که بیش از هشت دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته اما قلمی فعال و حضوری پویا در تمامی زمینه ها دارد .

گفتگوی تلویزیون ایرانیان برلین با او را در دو قسمت تقدیم عزیزان می نمایم :





۱ نظر:

خلیل گفت...

سلام. بد نبود از ایشان می پرسیدیدکه نقش امریکا وانگلیس در انقلاب اسلامی و کنار گذاشتن شاه چه بود و چگونه مقاله ی روزنامه ی اطلاعات در مورد سید هندی ( خمینی ) کبریتی بر انبار باروت شد.

Free counter and web stats