000

سه‌شنبه، خرداد ۲۱، ۱۳۹۲

بررسی احتمالات در مسیر صعود به جام جهانی

تنها یک گام تا جام جهانی فاصله داریم اما از هم اکنون می توانیم خود را در برزیل ببینیم !
اما توجه به احتمالات و آمار می تواند تصویری واقعی تر از آنچه هست بدست دهد:

ایران در بازی آخر خود میهمان کره جنوبی ست ، تیمی که در دو مرحله قبلی ، تمامی بازیهای خانگی را برنده شده !
کره طی دو مرحله توانسته از 6 بازی خانگی خود تمامی 18 امتیاز را کسب کند ، 16 گلزده و تنها 2 گلخورده !
آماری که لرزه بر اندام هر تیمی می اندازد.
چنانچه مرحله مقدماتی را نادیده بگیریم ( بدلیل حضور تیم های ضعیفی مثل اندونزی ، تاجیکستان ، تایلند و امارات)، کره در این مرحله ،  از 3 بازی خانگی 3خود  برد کسب نموده ، 6 گلزده و تنها یک گلخورده .
در 4بازی خارج از خانه ،  یک برد داشته ، دو تساوی و یک باخت ، 7 گلزده و 4 گلخورده !
بعبارت دیگر :
1. کره تیمی ست که در خانه بسیار خطرناک ست و به هیچ تیمی باج نمی دهد
2. خط حمله کره بجز یک بازی ( در تهران و مقابل ایران ) در تمامی بازیها گلزده ، حتی در مجموع بازیهای خارج از خانه که تنها یک برد داشته ، 7 گل به ثمر رسانده
و این تیمی ست که قرار ست با ایرانی بازی کند که دروازه بان اصلی خود را بهمراه ندارد !
تنها نکته مثبت در بازی مقابل کره ، نیاز کره به یک امتیاز برای صدرنشینی گروه و صعود مستقیم به جام جهانی ست . کره حتی در صورت شکست در مقابل ایران  و پیروزی ازبکستان در برابر قطر ، باز هم به احتمال قریب به یقین ، مسافر جام جهانی ست چرا که بسیار بعید ست ازبکستان حتی در صورت برتری مقابل قطر بتواند از تفاضل گل کره پیشی گیرد ( البته در بحث احتمالات می توان فرض نمود ایران با 3 گل کره را می برد و ازبکستان هم با چهار گل قطر را در هم می شکند تا کره به مرحله پلی آف تبعید شود ، فرضی که حتی ذهن بدبین ترین هوادار کره را هم مغشوش نمی سازد ! )

ایران اما چهره ای نه چندان قدرتمند از خود نشان داده ، بدون در نظر گرفتن بازی مقابل لبنان ، آمار خط حمله ایران نومید کننده ست ، یک گل در هر دو بازی !
برتری قاطع ایران ، در خط دفاعی نمود پیدا می کند ، آنجایی که متاسفانه بهترین دروازه بان ایران و گلر اول تیم ملی ( که بسته بودن دروازه مدیون او و هماهنگی او با مدافعین بوده ) دیگر حضور ندارد و باید بدون رحمتی در بازی آخر مقابل بهترین خط حمله گروه قرار گیرد .

ایران در صورت پیروزی بر کره ، بعنوان تیم اول صعود می کند .

در صورت تساوی ، باید امیدوار باشیم تا ازبکها در برابر قطر نتوانند با اختلاف 4 گل به پیروزی رسند . قطری که در 7 بازی 8 گل خورده و اگر بازی مقابل کره را ( که 4بر1 واگذار نموده ) کنار بگذاریم ، در 6 بازی ، تنها 4 گل خورده .

و نکته مهم اینکه :  ازبکها در خارج از خانه بهتر بازی می کنند تا در خانه !
ازبکها در این مرحله تا کنون 3 بار میزبان بوده اند که نتیجه آن یک برد ، یک تساوی و یک شکست بوده ، اما در 4 بازی خارج از خانه ، دو پیروزی ، یک تساوی و یک شکست داشته اند .
حتی در بازیهای مقدماتی ، ازبکها در هر 3 بازی خارج از خانه به برتری رسیده بودند ، در حالیکه در 3 بازی خانگی ، دو برد و یک مساوی عایدی آنها بوده .

نکته قوت برای ازبکها ، بی انگیزگی احتمالی بازیکنان قطر در بازی آخر خواهد بود . قطر هیچ شانسی حتی برای حضور در مرحله پلی آف هم ندارد ، از سوی دیگر کینه عربها با ایرانیان می تواند مزید بر علت شود تا شرافت ورزشی در این بازی نادیده گرفته شود.

اما از سوی دیگر هم می توان امیدوار بود قطر برای اعاده ی حیثیت به میدان رود چرا که میزبان جام جهانی خواهد بود و مسلما باید از تمام فرصت ها استفاده کند تا شایستگی خود را برای برگزاری این رویداد مهم اثبات نماید ( هرچند حتی با برتری مقابل ازبکها هم نمی توان این کشور را شایسته چنین تورنمنت مهمی دانست !) .

از همه آنچه گفته شد می توان نتیجه گرفت ، شانس ایران برای صعود مستقیم به جام جهانی تقریبا 50_50 ست با این تفاوت که صعود در دستان بازیکنان ماست و آنها می توانند بدون هراس از نتایج دیگران ، خود سرنوشت خود را رقم زنند ( در صورت پیروزی ).

با همه اینها ، به اعتقاد من ، ایران براحتی به جام جهانی صعود خواهد کرد چرا که حتی اگر از پس کره برنیاید و ازبکها قطر را پایمال کنند ، بازهم ایران شانس بسیار برای صعود به جام جهانی دارد چرا که  در مرحله پلی آف باید به دیدار عمان یا اردنی رود که خط دفاعی آنها بمثابه میزبانانی هستند که مهاجمین میهمان را به سوی دروازه خودی هدایت و همراهی می کنند .و پس از عبور از این مرحله  به دیدار تیم پنجم امریکای لاتین خواهند رفت که قاعدتا نباید سد محکمی در برابر ایران باشد ، مضافا اینکه ایران در بازیهای اخیر خود پیشرفتی چشمگیر و نمایشی بمراتب بهتر از گذشته ارایه داده .
تیم پنجم امریکای لاتین احتمالا یکی از تیمهای : پرو ، اروگوئه ، ونزوئلا ی شیلی خواهد بود .
تیم هایی که نباید  تیم های ترسناکی باشند که اگر از اینها بترسیم ، همان بهتر که به جام جهانی نرویم که در صورت مقابله با تیم های مطرح جهان ، حتما غالب تهی خواهیم کرد ! 
بازیهای جام جهانی آلمان و شکست ایران در برابر مکزیک را فراموش کنیم ، اولا هیچکدام از تیمهای یادشده ( که فقط یکی از آنها حریف احتمالی ایران خواهد بود ) در حد و اندازه های مکزیک نیستند ، دوم اینکه ، ایران به نسبت سال 2006 از آمادگی بهتر و کادر فنی مجرب تری برخوردار ست .

هرچند آرزو می کنم تیم ملی فوتبال ایران بتواند مستقیما به جام جهانی صعود کند ( که این شایسته فوتبال ماست ) اما حضور در مرحله پلی آف هم نباید ما را بترساند و نومید کند .
امیدوارم با برگزاری انتخبات آتی ریاست جمهوری در ایران و روی کار آمدن رییس جمهور جدید و صد البته عقلانی شدن تصمیمات رهبری و قوه مجریه ، از فشار تحریم ها کاسته شود تا با درآمد زایی دولت ، بتوان پول لازم را به فوتبال تزریق نمود . 
حضور بی خردان و کارنابلدان سیاسی در عرصه ورزش ( بویژه فوتبال ) و نیز بحران مالی ناشی از سیاست غلط جمهوری اسلامی بزرگترین خطری ست که فوتبال ملی و داخلی ما را تهدید می کند .
و الا اگر کار بدست کاردان باشد و سیاست دولت بر مملکت تاثیر سوء نگذارد ، جایگاه فوتبال ما همانی ست که تا قبل از انقلاب بود ، یک دهه بدون شکست در آسیا !

۲ نظر:

ناشناس گفت...

تحلیلت تا این قسمت آخرش خوب بود. آخه مرد مومن تیم پنجم آمریکای جنوبی نمیتونه حریف ما بشه؟ ما که به لبنان و ازبکستان باختیم میخوای بریم اینایی که نتیجه هاشون مقابل برزیل و آرژانتین آدمو میگرخونه رو ببریم؟

فرهاد گفت...

بازی ایران و استرالیا یادت رفته رفیق ؟ ایران در شرایط سخت تیم میشه

Free counter and web stats