000

چهارشنبه، اردیبهشت ۱۶، ۱۳۸۸

سهمیه بسیجی جبهه ندیده !

در بلاگ نیوز لینکی در ارتباط با عضویت دانش آموزان در بسیج برای استفاده از سهمیه رزمندگان آمده که نویسنده وبلاگ "زن زمینی " به نحوی شایسته از واقعیتهای آن سخن گفته اما برای من جای تعجب ست که هنوز سهمیه رزمندگان به قوت خود باقی ست !
در دوران جنگ ، بدلیل حضور دانش آموزان (تحت عنوان بسیجی ) در جبهه و فرصت کمی که آنها در اختیار داشتند تا خود را برای کنکور آماده کنند ( و البته برای تشویق دانش آموزان به حضور مداوم و بیشتر در جبهه ها ) سهمیه ای در نظر گرفتند بنام : سهمیه رزمندگان !
هرچند اینگونه برنامه ها فقط از جهت تبلیغاتی ست و همانگونه که در عمل شاهد بودیم باعث افت کیفی رشته های تخصصی (ویژه مثل پرشکی ) می شود . اصولا هم منطقی نیست که کلاس های درسی ( که قاعدتا باید افرادی در آن حضور یابند که توانایی درک مطالب و فرصت واستعداد لازم برای فراگیری و تحقیق در رشته مورد نظر را دارند ) را در اختیار کسانی قرار دهیم که ظرفیت لازم برای فهم ویادگیری دروس را ندارند !
مسلم و مشخص ست رژیم با بهره از این تبعیض سهمیه ای ! سعی در تزریق افکار و افراد موافق طبع خود به دانشگاه ها را دارد تا بتواند دانشجویان را بوسیله دانشجویان نفوذی خود کنترل نماید .
اما ...... !!
نکته ای که حتی توجیهات آنچنانی رژیم هم نمی تواند موجه سازد این ست که مگر امروز ایران درگیر جنگ ست یا بسیجیان برای دفاع از مرزها به سرحدات رفته اند که فرصت دانش آموزی و درس خواندن را بدست نمی آورند ؟!
سهمیه بسیج حتی از دید و منطق حکومتی اینچنین تبعیض پرست هم زمانی توجیه پذیر است که بسیجیان وظیفه ای خطیرتر و مهمتر از تحصیل بر دوش داشته باشند و الا باید سهمیه را بنام سهمیه " دانش آموزان شاغل " بخوانند که هر دانش آموزی به صرف چند ساعت اشتغال به کاری ، ولو مزاحمت برای مردم ! ، حق استفاده از آن را داشته باشد .
----------------
نکته :
دوستی داشتم که وبلاگ قلم را قلم میزد ، روزی در یکی از پستهایش آورده بود :
بسیج لشکر مخلص !
و توضیح داده بود اگر مخلص را فینگلیش بنویسیم ، معنی واقعی و کامل تری بدست میدهد !
MOKHLESS
مخ فارسی و پسوند انگلیسی LESS با کاربرد منفی کننده !

۷ نظر:

شهلا گفت...

اینجور که در اخبار جام غم عنوای شد، از چند وقت دیگر کنکور را بر میدارند و مانند اینجا ها می شود و نمره های سال های تحصیلی بیان گر چگونه و در چه رشته ای شرکت کردن مشتاقان دانشگاه است;)

زن زميني گفت...

فرهاد عزيز
چه خوب در يك جمله گفته‌اي:
"سهمیه بندی کنکور بیش از آنکه شرایط ورود بسیجیان را به دانشگاه تسهیل نماید ، ریا و تزویر را در جامعه بسط می دهد ."
اونقدر مردم اعتراض كردن كه مثلا اومدن سهميه رو كم كنن. از 40% كردن 39%
استاداي دانشگاه مي‌نالن كه هر چي درس مي‌ديم تو كله‌ي بعضياشون نمي‌ره.
من ديدم يك بسيجي كه رفته پزشكي و بعد از دوسال تغيير رشته داده رفته رشته معارف.
بدبختي‌‌ها داريم ما...

ناشناس گفت...

یاد این دوستمون قـلم بـخیر

کـیانوش

عمو اروند گفت...

جان دلم اگر این سهمیه‌ها نبود که این همه دکتر و مهندس نداشتیم. دکتر و مهندس شدن زمانی سواد می‌خواست و تلاش شبانه‌روزی. شاه معاودین عراقی بی‌کنکور وارد دانشگاه کرد و اینان بسیجیان را. نمونه‌ی بارز این دانشمندان احمدی‌نژاد است.

فرهاد گفت...

عمو اروند عزیز
دکتر و مهندس های امروزی مل افسران فعلی ارتش هستند ، آفتابه لگن هفت دست ...
کیانوش گرامی
یاد قلم بخیر ، آخرش من نفهمیدم ازدواج کرد یا نه !
زن زمینی عزیز
سهمیه بندی یعنی تبعیض ، دانشگاه محل حضور مستعدان و دانش آموختگان است .
مطلبی که نوشته بودی درد همه جامعه ست ، تزریق تزویر به بهای نفی سلامت جامعه.
شهلای گرامی
بخوان و باور مکن ، اینها نان خود را از همین وعده ها و دروغها در می آورند

حسین گفت...

فرهاد جان همین جایی که هستیم زمانی دیپلم وطنمان برای ورود به هر دانشگاهی قابل پذیرش بود ولی حالا برای مدارک بالای دانشگاهی ما پشیزی ارزش قایل نیستند چون اینها هم فهمیدند که به هر ننه قمری مدرکی داده اند نه برای دانشش بلکه تقوایش . .

شهربانو گفت...

فرهاد عزیز ممنونم از لینکتون
یک خدمتکار بسیجی بود که پدر رئیس را درآورده بود. تا می گفتند بالای چشمت ابروست عصبانی می شد و می گفت هیچ می دانید با چه کسی طرفید؟

Free counter and web stats