000

چهارشنبه، اردیبهشت ۱۴، ۱۳۹۰

سفاهت در فقاهت !

جوادی آملی مفسر قرآن ، مرجع تقلید و فقیهی ست که بدلیل تحصیلات عالیه علوم حوزوی مورد توجه دیگر اساتید و طلاب حوزه های علمیه قرار دارد .
از شخصیتی چنین که عمر خود را صرف مطالعه و شناخت و نیز پاسخ به تشکیکات و مشکلات دینی ( و بویژه فقهی ) پرداخته انتظار می رود لااقل سخنانش قابل فهم و مورد پذیرش معتقدان مکتب تشیع واقع شود .

آنچه باعث شد تا یادی از او کنم ، سخنی سفیه از فقیه مذکور ست .
وی در مورد حکم ولایت فقیه چنان سخن رانده که اگر اندکی فهم بر مطلب روا می داشت ، رویه مطالبات نامفهوم را متوقف و اندکی تعقل در تعصب تزریق می نمود !


وی در افاضاتی که فقط فاضلانی چون خودش برمی آید و بس ، فرموده :

" ولی فقیه سه کار رسمی دارد ، اول فتوا که بر خودش و مقلدینش واجب ست .... " که تا اینجا سخنی خلاف عقل نیست چرا که هر کسی مختار ست از نظر هرکه می پسندد پیروی کند ، اما کاش به همین حد بسنده می کرد و ادامه نمی داد:

" کار ديگر فقيه جامع ‏الشرايط، "قضاء " است که بر کرسی قضا می‏نشيند ... (و) حکم الهی را صادر می‏نمايد که نقض اين حکم، بر خود او و بر متخاصمين و بر هرکس ديگر حتی فقيهان حرام است و عمل به آن نيز واجب است، حتی بر مجتهدان و فقيهان و مراجع تقليد.......وظيفه سوم فقيه جامع الشرايط، "ولايت‏ " امت اسلامی و صدور احکام ولايی است. اگر والی اسلامی حکم ولايی کند به اينکه مثلاً رابطه ايران اسلامی با اسرائيل بايد قطع شود، يا رابطه با آمريکا ... عمل به اين احکام بر مردم و بر خود والی و بر فقيهان و مجتهدان ديگر واجب است و هيچ‎کس حتی خود والی حق نقض اين حکم را ندارد ... مگر آنکه در فرض نادر، يقين وجدانی به اشتباه بودن حکم فقيه حاصل شود.... اين مطلب، شامل فقيهانی که به ولايت فقيه معتقد نيستند و مقلدان آنان نيز می‏شود،..."

به اختصار این بزرگ خاندان ملایان فرموده اگر ولی فقیه حکمی صادر کرد حتی بر خود ولی فقیه هم واجب ست پیروی از حکمش و حتی خود ولی فقیه هم اجازه ندارد این حکم را بشکند چرا که وی حکم خدا را صادر می کند !
به بیان ساده تر اینکه از نظر جوادی آملی ، چنانچه خامنه ای حکمی دهد ، حتی خودش هم ( در آینده ) قادر به لغو آن نیست و همه افراد از جمله کسانی که معتقد به ولی فقیه نیستند هم باید اطاعت امرش کنند !

محال ست بتوان دگم اندیشی یا تعصب کور را چنین وقیحانه نزد گروهی بیابیم . این ها از نوادر تاریخ ست که در ایران امروز اتفاق می افتد . حتی خدای اینان هم چنین حکم بی مرزی صادر نکرده و تصور نمی کنم تا کنون گروهی چنین بی منطق سخن گفته باشند .
وقتی فقیه ، عالم و مفسر قرآن این قوم چنین بی منطق و جاهلانه و وقیحانه سخن بر زبان میراند ، چه انتظاری می توان از ذوب شدگان آنها داشت ؟

۲ نظر:

مانی خان گفت...

تعجب کردی فرهاد جان این جانورها از این بازی ها فراوان دارند

البته بعضی از این حکمها ممکن است مثل ایه های شیطانی محمد شیطانی باشد که اینها هم زود چون به نفعشان نیست عوضش میکنند

فرهاد گفت...

مانی خان گل
من فقط می خوام بدونم این حرفها را خودشون هم قبول دارند یا برای ما میگند

Free counter and web stats