000

پنجشنبه، دی ۱۰، ۱۳۸۸

باز هم بزغاله دوست داشتنی !

بزغاله نزد متفکران و مسئولان نظام در تبیین مسائل نقش والایی دارد . قبلا احمدی نژاد مخالفین را به بزغاله تشبیه نموده بود . اینبار آقای علم الهدی که علمش ( با علم اشتباه نشود ) نشان از سبک مغزی علمدارش دارد ، در بیاناتی فرموده : یک مشت گوساله و بزغاله مخالف ولایت فقیه هستند .
اگر بنا باشد تبیین مسایل و مرزبندی بین معتقدان و منتقدان حکومت در مزرعه حیوانات انجام پذیرد ، مطمئنا تنها خوک ها را می توان بعنوان سمبل موافقان ولایت فقیه مشاهده کرد . من نه به قصد توهین به خوک ( همینجا از همه خوکها عذرخواهی نموده و حلالیت می طلبم بابت این تشبیه ، ) بلکه با توجه به رمان " قلعه ( یا مزرعه ) حیوانات " نوشته جرج اورول این مطلب را بیان می کنم ، چه در آن رمان خوکها فقط خود را برای ریاست و حکومت شایسته می دانستند و بس .
--------------------
مزرعه حیوانات :

این رمان دربارهٔ گروهی از حیوانات است که انسان‌ها را از مزرعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند بیرون می‌کنند و خود ادارهٔ مزرعه را به دست می‌گیرند، ولی پس از مدتی این حکومت جدید به حکومتی خودکامه مشابه به قبلی تبدیل می‌شود.این رمان نمایهٔ برضد استبداد است. مزرعه حیوانات داستان انقلاب حیوانات علیه مالکین خوداست پس ازپیروزی قوانینی تهیه می‌گرددکه شامل بند‌های زیر است؛

  • هرآنکس روی دوپا راه می‌رود دشمن است.
  • هرآنکس چهارپای دارد ویا بال، دوست است.
  • حیوانات لباس نمی‌پوشند.
  • حیوانات درتخت نمیخوابند
  • حیوانات الکل نمی‌خورند
  • حیوانات همدیگر را نمی‌کشند.
  • همه حیوانات خلقتی یکسان دارند.
ولی بعد از پیروزی و مرگ رهبر بزرگ در بین خود حیوانات یک سری توطئه و کودتا انجام می‌گیرد؛ «خوک جوان دانا» که طرحی برای بهبود وضعیت و تنظیم مناسب جیرهٔ غذایی تهیه می‌کند ولی در هنگام ارایهٔ آن توسط «خوک جوان مستبد» خائن معرفی می‌گردد؛ از مزرعه فراری داده می‌شود و توسط سگ‌های طرفدار «خوک مستبد» و کودتاگر که قبلاً به صورت مخفیانه تعلیم دیده‌اند، کشته می‌شود. و خوک‌ها تمامی قوانین حیوانات را زیر پا می‌گزارند و خود را از سایرین برتر می‌دانند. سایر حیوانات فقط اجبار به کار با غذای روزانه کم می‌شوند، و در حالیکه خوک‌ها فقط فرمانروا بوده غذای زیادی حتی عسل می‌خورند. و حتی این خوک یاد می‌گیرند که چطوری روی دوپا راه بروند و شراب نیز می‌خورند و با انسان‌ها معامله می‌کنند. این جمله «همه حیوانات با هم مساویند» توسط گروه مستبد حاکم تبدیل می‌شود به «همه حیوانات باهم مساویند، لیکن برخی ازآنها نسبت به دیگران مساوی ترند». در خاتمه توسط قیام مجدد حیوانات سلطه خوک‌های ظالم به زیر کشیده می‌شود.
معروفترین جمله این کتاب «همه حیوانات باهم مساویند، اما برخی مساوی ترند» است در زبان انگلیسی به صورت یک ضرب المثل و جمله‌ای کنایه آمیز تبدیل شده است.

۲ نظر:

حسین . امیریه گفت...

فرهاد جان میدانم که دل و دماغی نیست اما برای یمنش برایت در سال جدید بهترینها را آرزومندم.

عمو اروند گفت...

عجب تشبیه بجایی!
این مردک اسم بی‌مسمایی هم دارد.

Free counter and web stats