000

یکشنبه، مهر ۱۰، ۱۳۹۰

گویا تاریخ ایران را از انتها نوشته اند !

وقتی نگاهی به تاریخ ایران می کنیم ، درمی یابیم که انگار این تاریخ را از ته به سر نوشته اند !

529 ق. م. ، هخامنشیان :

کوروش :صدور اولین اعلامیه حقوق بشر ، آزادی ادیان ، برابری انسانها ، لغو مجازات بدلیل خویشاوندی ، آزادی بردگان ، جلوگیری از قتل دشمنان و ترویج بخشش ...

250 م. اشکانیان :
وضع طبقاتی بین اقشار مردم : در جامعهٔ اشکانی پس از شاه و خاندان شاهنشاهی فرمانروایان و شاهان و پس از آنها نجبا و دیوانیان بلندپایه در مراتب بعدی قرار داشتند. پس از این گروه‌ها بازرگانان و گروه بزرگ کشاورزان و پیشه‌وران بودند.

874 م. : سامانیان :( لطفا به پاورقی هم توجه کنید ! )
فارسی نوین به خط عربی نوشته شد و رفته رفته هر چه بیشتر واژه‌های عربی به آن راه یافت ..

1501 م ، صفویان :
القای نقش پادشاه بعنوان رهبر مذهبی ، ایجاد روحانیت برای اشاعه دین دولتی ،ترویج خرافات در تصمیم گیری های دولتی ( استخاره ! ) ...

1170 هجری : قاجار :
آغامحمدخان با تصرف شهر شیراز دست به کشتار کسانی که از دودمان زند بودند زد، پسران لطفعلی خان را اخته نمود و دستور تجاوز جنسی به زن باردار و دختر لطفعلی خان زند و دیگر زنان این دودمان را داد.

پادشاهان قاجار : تبلیغ نقش پادشاه بعنوان نقطه ثقل جهان ( قبله عالم ) ، حراج سرزمین ایران ، شکست در عرصه های بین المللی ، ترویج خرافات ...

1304 هجری ، پهلوی :
ایجاد سازمان اطلاعات و امنیت ( ساواک ) ، بزرگنمایی نقش پادشاه ، تاکید بر اهمیت نقش شاه در تحولات جهانی ، ...

1357 هجری ، جمهوری اسلامی :
آنچه خوبان همه دارند ، تو یکجا داری :

اعلام رسمی جامعه طبقاتی (با نگاهی به قانون اساسی می توان تفاوت قشر روحانیت با مردم عادی را دریافت ) ، دستور تجاوز ، شکنجه و قتل مخالفان ، اعلام نقش رهبر بعنوان جانشین خدا ، ترویج خرافات ، ترویج زبان و فرهنگ عربی ، حراج ثروت ملی و خاک ایران ، لغو قانون برابری انسانها ( بویژه زنان و مردان ) ، اعمال مجازات بدلیل خویشاوندی ، برده داری نوین : محرومیت شهروندان ( مانند بهاییان ) از تحصیل و کار ، تبعید ، دخالت در خصوصی ترین روابط اجتماعی مثل ازدواج و ...


ایران اولین کشوری بود که حقوق بشر را اعلام نمود و بنظر می رسد آخرین کشوری هم خواهد بود که به حقوق بشر احترام بگذارد !
____________
در مورد سلسله های حاکم بر ایران کمال بی انصافی ست اگر از نقش بارز برخی از پادشاهان در وحدت و یکپارچگی کشور ، اعتلای فرهنگ ، هنر و زبان فارسی ، رفاه اقتصادی و امنیت اجتماعی مردم ... و بسیاری خدمات دیگر چشم پوشی کنیم . در این فرصت تنها قصد آنرا داشتم تا بگویم جمهوری اسلامی از هر سلسله ای خبیث ترین و پلید ترین صفات را به ارث برده !
نکته ی مهمی که در مورد سامانیان باید ذکر شود :( باید از تذکر بجا و دقیق نق نقو تشکر کنم )
"
سامانیان ایجادگر دومین نو ایرانگرائی تاریخ تمدن ایران بودند و در شکل‌گیری فرهنگ، تمدن و دانش در ایران پس از اسلام نقش بسزائی دارند. در دوره سامانیان، زبان فارسی از پیشرفت و شکوفایی زیادی برخوردار شد. با آن که سامانیان در کارهای اداری زبان عربی را به کار می‌بردند و آن را شعار وحدت خلافت می‌شمردند، امکان آن را فراهم آوردند تا شاعران فارسی دری همچون رودکی «وفات در ۳۲۹ ق / ۹۴۰ - ۱ م» و دقیقی «حدود ۳۲۵ - ۷۰ ق / ۹۳۵ - ۸۰ م» از نخستین کسانی باشند که با گونه‌ای از زبان ملی خود که از تکمیل و آمیختن لهجه ‏های محلی گوناگون فراهم آمده بود مطلب بنویسند. این زبان در دربار سامانیان پذیرفته شد و سرانجام به عنوان زبان فارسی نوین گسترش پیدا کرد که با اندکی تغییرات آوایی تا زمان حاضر بر جای مانده‌است.

۹ نظر:

نق نقو گفت...

فرهاد جان،
درمورد سامانیان یک اشتباه تایپی کرده ای باید ساسانیان باشد. اتفاقاً سامانیان از بنیانگرازان زبان فارسی هستند.

فرهاد گفت...

نق نقو عزیز ،
سلسله ساسانیان قبل از یورش اعراب در ایران بوده اند ، سامانیان خدمات بسیاری به زبان و فرهنگ ایرانی کردند اما برای ایجاد سیستم واحدی در مورد خط فارسی ، زسم الخط عربی را برگزیده و زبان فارسی را به خط عربی رواج دادند ، در مورد این مطلب می توان به ویکی پدیا هم رجوع نمود :
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86

بابت توجه و بذل محبتت بسیار ممنونم و امیدوارم کاستی هایم را همیشه گوشزد نمایی .

حسین . امیریه گفت...

فرهاد جان سلام چقدر از این مطلبت لذت بردم چرا که کار کسانی را که حال و حوصله مرور تاریخمان را ندارند در این چند خط راحت کردی افسوس که پیام عبور را در بلاگ نیوز از یاد برده ام و در بالاترین هم عضو نیستم که به این مطلب زیبایت لینک بدهم .

فرهاد گفت...

حسین جان
لطف داری

نق نقو گفت...

فرهاد جان حق با شماست و اشتباه از من بود. با پوزش.
گرچه ضمن لذت بردن از پیام یادداشتت و منطق کرونولوژیکی که به کار برده ای بازهم فکر می کنم اگر به جای سامانیان مثلاً سلجوقیان یا غزنویان را می گذاشتی شاید بهتر بود در مورد بقیه که البته حق به جانب توست.
درمورد کاستی هم عزیز من شکسته نفسی می کنی مرا چه به این حرف ها

فرهاد گفت...

نق نقوی عزیز
تذکر شما برای من حکم حکومتی ست ، در پاورقی مطلب به خدمات سامانیان به زبان و فرهنگ فارسی اشاره شد ، راستش خیلی گشتم این رسم الخط عربی را به یک سلسله دیگر بند کنم اما نشد ، شرمنده !

نق نقو گفت...

فرهاد جان
بسیار ممنونم. راستش حکم حکومتی بدرد لای جرز می خورد ولی با محبتت مرا شرمنده کردی. می خواستم در یادداشت قبلی در مورد بخارا و رودکی به عنوان گهواره پارسی دری بنویسم که می بینم خودت بهتر این کاررا کرده ای و بازهم ممنون. سامانیان و تا حدودی صفاریان شاید از ایران گرا ترین حکومت های بعد از اسلام در این سرزمین باشند. البته حرف و سخن در این زمینه بس سر دراز دارد.
از نکته ای هم که بر یادداشت من در مورد سالخوردگان نوشته ای ممنون. این گفتمان وبلاگی را بسیار دوست دارم.

Unknown گفت...

بسیار گویا و مختصر و مفید واقعیت را بیان کردید.

خلیل گفت...

سلام

جان کلام!

Free counter and web stats