000

چهارشنبه، اسفند ۲۱، ۱۳۸۷

گزیده ای از سخنان نوری علا

اسماعیل نوری علا را دوست دارم ، بدلیل شخصیت متین و استدلالهای منطقی اش !
دوستش دارم بجهت حساسیت فراوانش نسبت به تاریخ و فرهنگ ایران !
اما اعتراف می کنم زمانی علاقه من به او دوچندان شد که این نامه را از او خواندم ( تبلیغات خانوادگی ! ) .
امروز وقتی منتظر بودم فوتبال استقلال همیشه محبوبم را ببینم ، گذری بر شبکه های ماهواره کردم و بطور اتفاقی برنامه پویشگران و گفتگو با نوری علا را در شبکه تصور ایران دیدم .
موضوع بحث وی ، مقایسه " شهر " در فارسی و " مدینه " در زبان عربی بود و نقد سخنان خاتمی که منظور وی از تلاش برای ایجاد جامعه پیشرفته و متمدن و رسیدن به " مدینه النبی " چیست .
نوری علا معتقد است برای درک منظور گوینده ، مخاطب می بایست معنی خاص کلماتی که وی بر آنها تاکید دارد را دریابد .
خاتمی در بیان ایجاد مدینه النبی ، دروغی به ملت نگفت بلکه این مردم بودند که منظور او را متوجه نشدند .
مدینه النبی همین جامعه ای ست که امروز بر ایران حاکم است ، یعنی ، حقوق نابرابر ، عدم تحمل نظر دیگرانی که با حاکمیت همراه نیستند ، دوری از خردوری و الزام به پذیرش باورهای مانده از سده های پیشین !
نوری علا در جدولی ، تفاوت معنایی دو کلمه " شهر " در زبان فارسی و " مدینه " در زبان عربی را به اختصار اما بسیار شفاف و گویا توضیح داد .
اگر شهر و مدینه را معادل سیتی بدانیم ، و نظر معتقدین به آنها را جویا شویم ، می بینیم که توقع از شهر در بین ایرانیان بسیار متفاوت تر از آنی ست که عربها ( و در اینجا ، حکومت اسلامی ایران ) از بیان مدینه دارند ، بعنوان مثال ، در شهر ، مردم را " شهروند " می خوانند ، بدون در نظر گرفتن اعتقادات و علایق قلبی آنها در صورتی که در مدینه ( که برگرفته از دین است ) گروهی از مردم را مومن و دیگران را غیر مومن می خوانند که حقوقی برابر با هم ندارند .
( مثلا در زمان پیامبر ، غیر مسلمانان بایستی به حکومت جزیه پرداخت می کردند ) .
حکومت در شهر " خردمدار " است اما حکومت در مدینه " وحی مدار " بوده و ( در نتیجه برداشتی که حکام از وحی و دین دارند ، هرچند این برداشت مصلحتی هم باشد ، بر نظر خردمندان و انسانهای ساکن شهر " شهروندان " اولی تر است ) .
در شهر قانون حاکم است و در مدینه " شریعت " !
در شهر مردم " حق ( حقوقی ) " دارند اما در مدینه ، بر مردم تکلیف است ( که چنین کنند و چنان ) .
در شهر تساوی بین مردم وجود دارد اما در مدینه ، اکرام .
در شهر " تساهل " لازمه زندگی ست اما در مدینه " تبعیض " ( همانگونه که امروز در برخورد با بهاییان می بینیم ) .
بنا براین کسی که ادعا می کند هدفش ساختن " مدینه النبی " ست یعنی بدنبال همانی ست که امروز بر مردم ما حاکم است .اما مستمعین خوش خیال تصور می کنند که گویا خاتمی برای تغییر می آید و جامعه ای مترقی که در آن تساوی و تساهل برقرار باشد را دنبال می کند .
نوری علا در پایان تاکید دارد تنها جامعه ای سکولار قادر به ایجاد تساوی حقوق ، تحمل دیگران ، قوانین ساخته شده بر مبنای " خردورزی " و .. خواهد بود .
-------------------------------
پ . ن . 1 . جملات داخل پرانتز از من است .
پ . ن . 2 . پویشگران و سخنان و نظرهای دکتر اسماعیل نوری علا را می توانید در اینجا ببینید .

۸ نظر:

ناشناس گفت...

بعید است که اینها چیزی را که دارند به عنوان شهر پیامبر یا مدینه التبی قبول داشته باشند ! اون شهر مورد نظر آنها چیزی است ورای این حرفها و بعید است که اصلا به گوشه و ویرونه ای برای ما باشه !

مانی خان گفت...

دیدی فرهاد جان خاتمی هم ختم شد از اول معلوم بود

ناشناس گفت...

نفهمیدیم خاتمی چرا آمد و چرا رفت
چهارشنبه سوری و نوروزتان مبارک

ناشناس گفت...

درود فرهاد جان
برای تو و خانواده محترمت پـیشاپیش آرزوی سالی پر از شادی و مـوفقیت می کـنم دوست گرامی

کـیانوش

ناشناس گفت...

فرهاد عزیز با عرض تبریک در سال نو برایت تندرستی شادی و موفقیت آرزومندم

آرمین گیله‌مرد گفت...

نوروز پیروز

ناشناس گفت...

نوروزتان پیروز باد

ناشناس گفت...

سلام آقای حیرانی
سال نو را به شما تبریک میگویم وامیدوارم که باهمبستگی هرچه بیشتر هموطنانمان عید دیگر رادر کشورمان جشن بگیریم به امید پیروزی وبهروزی

Free counter and web stats