000

سه‌شنبه، تیر ۰۴، ۱۳۸۷

نقدي کردن نظام يارانه

احمدی نژاد که تمامی مشکلات اقتصادی دولت خود را به مافیای اقتصادی حاکم بر ایران نسبت می دهد ، با اعلام طرح بزرگ تحول اقتصادی خود ، ادعا نموده می تواند با پرداخت نقدی یارانه به مردم ، تورم را مهار و از رانت خواری جلوگیری نماید.
در بدعت گذاری دولت مهرورز در این زمینه شکی نیست که دولتهای قبلی و حتی دولتهای پیش از انقلاب خود را موظف به پرداخت یارانه می دانستند تا کالاها با قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسد .
نمونه ای از تلاش دولت برای کنترل قیمتها و جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم و نیز ایجاد زمینه جهت دسترسی مردم به کالاهای اساسی را می توان در دوران دولت میر حسین موسوی و اعلام کوپنی شدن بعضی اقلام مشاهده کرد .
اما اکنون احمدی نژاد در اقدامی جسورانه اعلام نموده با گشایش حساب برای هر خانواده ، ما به التفاوت قیمتها را به مردم پرداخت میکند تا قدرت خرید مردم کاهش نیابد !
تردید آنگاه مشهود می شود که اولا دولت مهرورز تمامی مساعی خود را در صادرات " پول " (بخوانید سرمایه گذاری بدون بازگشت )درکشورهای فقیر بکار بسته و با این اقدام تلاش می کند ارز لازم برای پرداخت تعهدات خود نسبت کشورهای دوست و عزیزتر از ملتش را بدست آورد . ضمن اینکه اعلام پرداخت نقدی یارانه به ملت در حالی صورت می گیرد که بسیاری از کارخانجات بزرگ مدتهاست از پرداخت حقوق کارگران خود عاجزند و طرح های عمرانی بدلیل عدم گشایش اعتبار ، راکد مانده .
از سوئی با توجه به رویکرد دولت در زمینه های اقتصادی ، نمی توان امیدی به بهبودی وضع معیشتی مردم داشت و به فرض تلاش در راستای اجرایی کردن این طرح عظیم و بدیع اقتصادی ! حجم پرداختی ها به مردم ، جبران افزایش قیمتها را نخواهد کرد.
تنها توجیهی که می توان برای چنین طرحی تصور نمود این است که رئیس جمهور منتخب مصباحیون ، با توجه به پایان عمر ریاست جمهوریش و ناکارآمدی در انجام خواستهای مردم ، عدم توانائی در عملی نمودن قولها و وعده های انتخاباتی ، افزایش تنش در جامعه و تحدید آزادیهای مردم ( بیش از گذشته ) ، افزایش غیر قابل توجیه بیکاری و تورم ، و پس از آنکه کشور را با تصمیمات و برنامه ریزیهای قبلی ، در وضعیت " نه جنگ ، نه صلح " قرار داده ، اینک آخرین کارت بازی خود را رو نموده تا بتواند رهبری و باند تصمیم گیری بر کشور را مجاب نماید تا فرصتی دیگر برای جهانی شدن انقلاب اسلامی به او دهند .
مطمئنا اعلام این طرح زمانی به ذهن دولتمردان جمهوری اسلامی رسیده که بواسطه هزینه های غیر اصولی با شعار " خرید حمایت جهانی " (1) ، دولت با کمبود منابع مالی برای پرداخت یارانه و کنترل قیمتها مواجه شده است .
متاسفانه آینده ای تاریک پیش روی مردم ایران بویژه اقشار متوسط و کم درآمد قرار دارد. و تاسف بارتر اینکه با عنایت به سابقه و پیشینه سیاستهای جمهوری اسلامی در مقابله با خواست و اعتراضات مردمی ، باید منتظر افزایش دستگیریها ، برچسب اتهامات واهی و قتل مرموز کسانی باشیم که بنوعی صدای جامعه محسوب می شوند .
متاسفانه سیاست رایج در ایران برای اجرائی کردن طرح ها همواره بدون الزام به " آزمون و خطا " و استفاده از اجرای نمونه های کوچکتر برای بهره وری از تجارب بدست آمده می باشد .
نمونه آن طرح بنزین و استفاده از کارتهای هموشمند است که دولت می توانست با حذف این برنامه و پرداخت یارانه بنزین بصورت نقدی به مردم ، تبعات و نتایج آنرا در نظر گرفته و سپس اقدام به اجرای طرح بزرگتری می نمود .
تصور اعلام حساب بانکی برای تمامی خانوارها و حضور مردم در بانکها ، صحنه های جالب و دیدنی (و البته تاسف باری ) را شکل خواهد داد .
شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که این طرح هم مانند طرح های قبلی دولت از توجیهات قابل قبولی (2) برخوردار است اما متاسفانه آنگاه که اجرایی می شوند ، بدلیل ساختار غیر اصولی و فرصت طلبانه مسئولین و مجریان ، فقط بار آن را مردم احساس خواهند نمود .
-----------
1. در راستای خرید حمایت جهانی ، می بینیم در عرصه های مختلف ، دولت مجبور شده تا به باج خواهی های دیگران تن در دهد حتی زمانی که بازدهی لازم از این باج خواهی ها متصور نبوده ، مانند قراردادهای سنگین با هند ، پرداختهای قبل از موعد و بیش از تعهدات موجود در قرارداد نیروگاه بوشهر به روسیه ، پیمانهای یکطرفه با کشورهای فقیر، در جهت شکوفایی اقتصاد این کشورها ، مانند : سریلانکا ، کلمبیا و جزائر نامرئی قمر !
2. طرح نقدی کردن یارانه دارای مزایایی ست چون : قدرت انتخاب مردم برای خرید ، جلوگیری از هرز رفتن تولیدات در مسیر دلخواه دلالان ، احساس قیمت واقعی کالاها توسط مردم و در نتیجه مصرف صحیح و صرفه جویانه از آنها ، بهره بردن تمامی اقشار از پرداختی دولت .
متاسفانه عدم کارآئی دولت و نیز هدف مسئولین از اجرای این طرح موجب وحشت از آینده نزدیک می شود . دولتی که احساس مسئولیتی نسبت منافع ملی نداشته و صریحا بر اولویت اهداف اعتقادی طبقه حاکم بر رفاه و امنیت مردم سخن می گوید .
مطمئنا مردم هنوز طرح واگذاری شرکتها ، کارخانجات و حتی منابع به بخش خصوصی را بیاد دارند که چگونه افراد ذی نفوذ بدون پرداخت هزینه و تنها به قصد دلالی توانسته اند سودهای غیر قابل باور را به جیب خود سرازیر نمایند .

۳ نظر:

ناشناس گفت...

اقا فرهاد تشکر از لینک امیریه به بلوگ نیوز در مورد دست ودلبازی طرف اینهم یک پدرسوخته بازی دیگری است بر فرض یارانه نقدی هم داده شود یک مشت کاغذپاره تازه با این تحریم های در راه مردم با این ورق پاره ها چکار میتوانند بکنند در مقایسه همان کوپن بهتر است.

ناشناس گفت...

حسین آقای گرامی
نیازی به تشکر نیست که نشر مطالب مفید وظیفه همه ماست

ناشناس گفت...

جواب پيام شما رو همونجا دادم. باز هم ممنون.

Free counter and web stats