000

چهارشنبه، تیر ۱۹، ۱۳۹۲

پیروزی دو ستاره آسیایی ( ایرانی ) بر دو ستاره اروپایی !

استقلال تهران در یک دیدار دوستانه به مصاف دینامو کیف رفت .
با اینکه بازیکنان استقلال دوران بدنسازی خود را طی می کنند و هنوز بدن ها رها نشده  و باوجود عدم هماهنگی بازیکنان جدید این تیم ( بویژه پژمان نوری ) با دیگران و با سیستم بازی تیم  ، و نیز بسته بودن دست قلعه نویی برای ترکیب و تعویض ( استقلال گویا فقط 14 بازیکن بهمراه داشته تا جایی که ستار همدانی ، کمک مربی تیم ، قرار بوده با شماره 3 به میدان رود ! ) ، و در شرایطی که بسیاری از بازیکنان اصلی تیم در تهران جا مانده بودند ، تیم ایرانی توانست دینامو کیف را در خانه اش ( اکراین ) شکست دهد.
ترکیب ناهماهنگ تیم و ترس ( معمول ما ایرانی ها در مصاف با تیم های قدرتمند خارجی ) باعث شد تا در نیمه اول نتوانیم بازی خوبی به نمایش بگذاریم .
دریافت 4 اخطار در 10 دقیقه ( و پس از دریافت گل مساوی از تیم اکراینی ) نشان از استرس بالای بچه های ما داشت .
در این دیدار دوستانه ، بیکزاده در دفاع راست عملکرد نامطلوبی داشت ، دریافت گل از دینامو بخاطر اشتباه این بازیکن در آفساید گیری بود. بیکزاده در این دیدار در پست غیر تخصصی به میدان رفته بود تا نیکبخت در دفاع چپ انجام وظیفه کند.
در دیدارهای لیگ ، استقلال عابدینی و حیدری را برای دفاع و هافبک راست در اختیار خواهد داشت .
 نیکبخت با روزهای خوبش فاصله ای بسیار دارد و بدنش اصلا برای مسابقه آماده نبود . تمرینات سختی را برای این بازیکن باید درنظر گرفت .
عابدینی هم تمام تلاش خود را بکار برد اما اصلا در حد و اندازه های خود نبود که نشان از عدم هماهنگی  با دیگر بازیکنان و بخصوص ناآشنایی با تاکتیک تیم جدید داشت .
استقلال به احتمال فراوان در این منطقه نکونام و آندو ( یا ساموئل ) را به خدمت خواهد گرفت تا خیالش از هافبک دفاعی راحت باشد .
حسینی ، دروازه بان دوم تیم ، در چند صحنه عملکردی قابل قبول از خود نشان داد . نه دستپاچه بود و نه متزلزل ، با اعتماد بنفسی بسیار بازی می کرد .بجز یک صحنه ( دفع ناقص و خروجی ناموفق از دروازه ) در بقیه زمان بازی ، نبود رحمتی را جبران کرده بود که  اگر همین روال را طی کند ، خیال استقلال از بابت داشتن دروازه دوم راحت خواهد بود .
( دروازه بان اول استقلال و البته تیم ملی ، رحمتی ، روی نیمکت بود !) 
 پژمان نوری ، خرید امسال استقلال بسیار ناامید کننده بازی کرد .وی بعنوان هافبک دفاعی نتوانست جای خالی ساموئل و نکونام را پر کند .البته چنانچه وی به روزهای روفرم خود برسد ، مطمئنا بازیهای مطلوبی از خود به نمایش خواهد گذارد . بازیکنی که هم از نظر اخلاقی و هم فنی ، حضوری پرتاثیر در میدان دارد.
سیاوش اکبرپور نمایشی بد از خود بروز داد که می گذاریم به حساب فشردگی دوران بدنسازی ! 
تنها وجه مشترک بازی سیاوش اکبرپور در ایران و اکراین ، تکل ها و بازی فیزیکی او بود که باعث شد استقلال در 15 دقیقه آخر ( با احتساب وقتهای اضافی ) ده نفره بازی را ادامه دهد.
بازیکن خارجی جدید  استقلال ، لاوره ،برای جایگزینی مجتبی جباری خریداری شده اما از نظر خصوصیت های فنی با جباری فاصله و تفاوتهایی آشکار دارد .
وی قابلیت های خود را در زمان حمله بسیار بهتر نشان میدهد و مطمئنا در بازیهای لیگ که استقلال تهاجمی بازی می کند ، باید هر آن منتظر بود تا لاوره را در محوطه 18 قدم حریف بیابیم.
بدن لاوره به نسبت بازیکنان دیگر از آمادگی بیشتری برخوردار بود .
جباری بازیسازی شاخص و متخصص پاس های تودر بود اما لاوره علاقه بسیار به  پاس یک _ دو و حضور در محوطه جریمه برای زدن ضربات نهایی دارد . هرچند بنظر می رسد برای چهارچوب شناسی باید تمرینات ویژه ای را بگذراند !
در بازیهای دوستانه نباید به نتیجه فکر کرد ، مهم شناخت ترکیب اصلی و آزمایش مهره ها و مرور تاکتیک های مورد نظر مربی ست .
در این بازی دشوار و سخت ( برای استقلال ) فرصتی طلایی برای ذخیره هایی همچون نیکبخت و حسینی فراهم شد . تاکتیک استقلال استفاده از فضای کناره برای دور زدن دفاع و فرار مستقیم و بهره از پاس های تودر بود . با اینکه این تاکتیک در این دیدار زیاد به چشم نیامد اما باید باور داشت که حریف قدرتمند استقلال فضای لازم را از این تیم گرفته بود.
دینامو کیف هم بسیاری از بازیکنانش را بهمراه نداشت اما میدانیم که تیمی در حد دینامو ، پرافتخارترین تیم اکراین ، حتی ذخیره هایش هم برای تمام تیم های لیگ برتر ما خطرناک ست ، چه رسد به استقلالی که در دوران بدنسازی ست و بسیاری از بازیکنان اصلیش در تهران جا مانده اند !
گل اول استقلال روی سانتر زمینی و کوتاه از راست و حضور به موقع برهانی در زمان دفع ناقص توپ توسط دروازه بان تیم دینامو بدست آمد و گل دوم را باز باید به حساب شعور بالای فوتبالی ، تکنیک ناب  ، تیزچنگی و دقت در نواختن ضربات آخر فرهاد مجیدی نوشت .
فرهاد مجیدی از زاویه ای بسته و با بیرون پای راست گلی زیبا بثمر رساند که مرا یاد گل او به پرسپولیس در دقیقه آخر بازی انداخت .
فرهاد مجیدی براستی نعمتی ست برای استقلال !
بجز فرهاد مجیدی ، می توان از بازی خوب حسینی ، لاوره و حنیف یاد کرد . متاسفانه دیگر بازیکنان هنوز از بند تمرینات فشرده بدنسازی رها نشده بودند.
اما !
در لیگ برتر آتی ، استقلال قطعا از نداشتن هافبک بازیسازی در حد جباری لطمه خواهد خورد .
برای جباری متاسفم ، بازیکنی که بسیار ارزشمند ست اما خود را بیش از آنچه هست باور دارد . مصاحبه های گوناگون و توهین های فراوان به مدیریت استقلال ( حتی اگر ادعاهایش حقیقت هم داشته باشند ) زیبنده این بازیکن نیست . تمام این صحبتها گویا برای آن ست تا توجیهی باشد برای ترک استقلال . توجیهی که هرگز از سوی هواداران پذیرفته نخواهد شد .
تغییر تیم در فوتبال حرفه ای بسیار عادی ست که امید ست هواداران استقلال هم این آمد ورفت ها را بخوبی تحمل کنند ، آرزویی که هنوز زود ست نزد هواداران استقلال ، پرسپولیس و سپاهان تحقق یابد .
امیدوارم جباری در سپاهان موفق باشد اما اندک بازیکنانی را سراغ داریم که پس از ترک استقلال یا پرسپولیس ، توانسته باشند بازیهای درخشان قبلی خود را تکرار کنند .بخصوص آنکه جباری نمی تواند زبان خود را کنترل نماید . ادعاهای او که آمیخته با توهین ست ، تحریک کننده سکوها خواهد بود .

امیدوارم با برطرف شدن بی عدالتی در توجه به تیم های دولتی و محدودیت های مالی ، استقلال بتواند توانایی خود را در لیگ برتر و بیش از آن در لیگ آسیا به نمایش بگذارد .


۲ نظر:

ناشناس گفت...

منظور از دو ستاره در تیتر خبر چه بوده؟!!!

فرهاد گفت...

دوستاره استقلال به نشانه دو قهرمانی در آسیا و دو ستاره دینامو به نشانه دو قهرمانی در جام باشگاه های اروپا

Free counter and web stats